جدال نابرابر پیکاپ های ایرانی و آمریکایی

پیکاپ ها یا همان وانت ها، امروزه نقش بسیار مهمی را در حمل و نقل شهری و بین شهری برعهده داشته و به تنهایی حجم قابل توجهی از محموله های باری مختلف را حمل نموده و فشار زیادی را در صنعت حمل و نقل دنیا به دوش می کشند.

جدال نابرابر پیکاپ های ایرانی و آمریکایی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، پیکاپ ها یا همان وانت ها، امروزه نقش بسیار مهمی را در حمل و نقل شهری و بین شهری برعهده داشته و به تنهایی حجم قابل توجهی از محموله های باری مختلف را حمل نموده و فشار زیادی را در صنعت حمل و نقل دنیا به دوش می کشند. در کشور ما نیز پیکاپ ها از این قائده مستثناء نبوده و به دلیل هزینه های کمتری که نسبت به سایر خودروهای ویژه حمل ونقل کالا از قبیل کامیون و کامیونت دارند؛ با استقبال فراوانی از طرف کارفرمایان و رانندگان روبرو هستند و اغلب کارفرمایان استفاده از چند وانت را به یک کامیون بزرگ ترجیح می دهند.

با این وجود سالهاست که در کشور ما پیکاپ های خاص و پرقدرتی به فراوری نمی رسند و خودروسازان ایران نسبت به فراوری پیکاپ ها یا بی توجه هستند و یا توان کافی را برای توسعه محصولات راهبردی در صنعت حمل و نقل جاده ای ندارند. بنابراین صنعت خودروسازی ما در این زمینه، همانند سایر حوزه های فراوریی؛ درجا زده و به فراوری محصولات قدیمی و از رده خارج خود ادامه می دهد. اما در آن سوی اقیانوس آرام و در ایالات متحده آمریکا اوضاع فرق داشته و در این کشور غول هایی شگفت انگیز به فراوری می رسند!

غول های آمریکایی

غول های آمریکایی باعث شده اند که امروزه این کشور را به عنوان زادگاه اصلی پیکاپ های دنیا بشناسند؛ زیرا خودروسازان این کشور به شکل تخصصی و نه فقط برای فتح بازارهای هدف؛ بلکه برای قدرتنمایی در برابر سایر خودروسازان دنیا اقدام به توسعه و طراحی پیکاپ های جدید می نمایند. در ادامه تعدادی از جدیدترین پیکاپ های آمریکایی را معرفی نموده و سپس به چند نمونه از پیکاپ های فراوری شده در کشورمان اشاره می کنیم.

پیکاپ GMC Sierra HD مدل 2020

غول جنرال موتورز آمریکا در سال 2020 از یک پیشرانه V8 توربوشارژ با ظرفیت 6.6 لیتر استفاده می نماید. پیشرانه مذکور از سوخت دیزل استفاده نموده و حداکثر توان آن 445 اسب بخار است.

در این خودرو از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک استفاده شده و راننده GMC Sierra HD توان انتخاب سیستم حرکتی مورد نظر خود را با توجه به شرایط جاده و محموله خود خواهد داشت. این پیکاپ غول پیکر به تایرهای 18 اینچی، دوربین های عقب، جلو و جانبی، صفحه نمایش 15 اینچی، سیستم کنترل تریلر، ترمز کمکی و... مجهز شده و قیمت آن در نسخه استاندراد 35 هزار دلار است.

پیکاپ شورلت Silverado HD مدل 2020

پیکاپی که می بینید در نوع خود بسیار حیرت انگیز بوده و لقب تانک را با خود به یدک می کشد! این هیولای عظیم با طراحی جالب و خیره نماینده اش از یک پیشرانه 6.6 لیتری Duramax turbo دیزل و V8 استفاده می نماید که قدرت آن به 445 اسب بخار می رسد.

اما اگر خیلی از خودروهای دیزلی استقبال نمی کنید؛ می توانید نسخه بنزینی آن را با پیشرانه 6.8 لیتری V8 و جدید شورلت با توان 401 اسب بخار خریداری کنید. هر دو پیشرانه مذکور از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخ ها استفاده می نمایند. Silverado HD به ترمز پارک اختصاصی، ترمز کمکی، ترمز تریلر یکپارچه، سیستم کنترل تریلر، سیم بکسل، 15 دوربین مجزاء برای کنترل بهتر خودرو و... مجهز شده است.

پیکاپ فورد Super Duty Live مدل 2020

یکی دیگر از قدرتمندترین پیکاپ های آمریکایی Super Duty Live نام دارد که مدل 2020 آن به تازگی در شیکاگو رونمایی شده است. این پیکاپ نیز همانند دو پیکاپ قبلی از پیشرانه V8 استفاده می نماید؛ اما با این تفاوت که گیربکس ، سوخت و حجم پیشرانه Super Duty Live بسیار متفاوت با وانت های قبلی است. به عنوان مثال باید به استفاده از پیشرانه 7.3 لیتری V8 در یکی از نسخه های فوردSuper Duty Live اشاره نموده که آن را به تنهایی تبدیل به یکی از ابر پیکاپ های آمریکایی نموده است.

پیکاپ رام HD Debuts مدل 2019

غول بعدی رام HD Debuts نام دارد که در مدل 2019 از یک پیشرانه 6.7 لیتری توربودیزل استفاده نموده و حداکثر توان آن 400 اسب بخار است. پیشرانه مذکور برای انتقل قدرت خود به چرخ ها از توان یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره برده و اگر موتور HD Debuts شما را راضی نکرد؛ می توانید از نسخه 6.4 لیتری V8 و ارتقاع یافته آن با توان 410 اسب بخار و گشتاور 581 نیوتن متر بهره ببرید. رام HD Debuts یک پیکاپ لوکس بوده و از امکاناتی نظیر دوربین 360 درجه، ترمز اتوماتیک اضطراری، کروز کنترل انطباقی، شیشه های عایق در برابر صدا، 17 بلندگو، 4 سیستم صوتی گوناگون و... برخوردار است! این غول در کارخانه فیات کرایسلر در کشور مکزیک به فراوری رسیده و در آمریکا با 5 سال گارانتی عرضه می گردد.

وانت های داخلی

چهار غول بالا معرف تمام مؤلفه های مرتبط با یک پیکاپ واقعی هستند و به جرات می توان گفت که خودروسازانی همانند تویوتا با محصولی همانند هایلوکس قصد نزدیک شدن به استانداردهای خودروسازان آمریکایی در زمینه فراوری پیکاپ را دارند و با وجود کوشش های فراوان خود هنوز نتوانستند به موقعیت و فزونی فعلی پیکاپ های آمریکایی نزدیک شوند. اما در مقابل خودروسازان ما نه به فکر نزدیک شدن به خودروسازان آمریکایی هستند و نه توان رقابت با خودروسازانی همانند تویوتا را دارند. بلکه آنها به قدری ضعیف عملنموده اند که متاسفانه امروزه بسیاری از قطعات خودروهای فراوریی آنها از جمله پیکاپ ها، از کشور چین تامین می شوند! حالا نگاهی هم به چند نمونه از وانت های خودروسازان داخلی می اندازیم تا با دست آوردهای آنها آشنا شویم.

آسنا و آراز از شرکت آمیکو

آمیکو به تازگی و دوباره به جمع پیکاپ سازان کشور ما برگشته و یک پیکاپ چینی را با نام های آسنا(دو کابین) و آراز(تک کابین) به فراوری می رساند. این پیکاپ از یک پیشرانه 4 سیلندر با توان 143 اسب بخار و حجم 2378 سی سی استفاده نموده و تنها مزیت آن این است که پیشرانه مذکور را مهندسین کمپانی میتسوبیشی طراحی نموده اند و در بین پیکاپ های فعلی بازار ایران از امکانات معقولی برخوردار است.

پیکاپ فوتون و آریسان از ایران خودرو

پیکاپ فوتون یا Tunland از محصولات مونتاژی ایران خودرو بوده و این روزها شرایط خیلی مناسبی از جهت فراوری و فروش ندارد. این پیکاپ دو دیفرانسیل از پیشرانه ای با توان 130 اسب بخار استفاده نموده و حجم موتور آن همانند پیکاپ آمیکو آسنا 2378 سی سی است.

این پیکاپ امکانات خاص و پیچیده ای ندارد و خشک و خالی به فراوری رسیده و به فروش می رسد. آریسان نام یکی دیگر از پیکاپ های این روزهای ایران خودرو بوده و از یک پیشرانه 1.7 لیتری با قدرت 86 اسب بخار و مشابه با وانت پیکان برخوردار است.

در واقع آریسان همان وانت پیکان است که از اتاق پژو 405 استفاده نموده و تنها اندکی تغییر را نسبت به آن داشته است. این وانت جزء پر دردسرترین وانت های ایرانی بوده و اکثر صاحبانش از آن دل خوشی ندارند.

پیکاپ های ریچ، نیسان 24 و پراید 151 از سایپا

سایپا پیکاپ ریچ از محصولات کمپانی دانگ فنگ چین را مونتاژ می نماید. این پیکاپ از پیشرانه ای با توان 132 اسب بخار و حجم 2.4 لیتری برخوردار است و از نظر امکانات و... باید گفت که در حد و اندازه آمیکو آراز است. دیگر محصول مشهور و نام آشنای گروه خودروسازی سایپا وانت نیسان 24 است که گروه زامیاد از زیر مجموعه های خودروسازی سایپا وظیفه فراوری آن را برعهده دارد.

این وانت که تبدیل به یک خودروی ظاهرا ابدی در صنایع خودروسازی ایران تبدیل شده است؛ یکی از ابزارهای مشهور کشتار در جاده های ایران بوده و ایمنی بسیار پایینی دارد. این خودرو در سه نوع دیزلی، انژکتوری گازسوز و انژکتوری بنزینی فراوری شده و حداکثر توان آن بین 90 تا 100 اسب خار است. البته باید به این نکته اشاره نمود که این موجود ابدی برای ادامه حیاط خود در ایران با تغییر چهره و نام پادرا توسط زامیاد و با قیمتی بیشتر به فراوری رسیده است.

اما شاهکار صنعت خودروسازی ایران و حتی دنیا را باید سایپا 151 دانست. این پیکاپ که ارزان ترین وانت موجود در ایران است؛ تنها 71 اسب بخار قدرت داشته و حداکثر توان حمل بار آن به سختی به 1.5 تن می رسد. این در حالیست که چهار پیکاپ غول پیکر آمریکایی که به آنها اشاره شد؛ به راحتی توان حمل 15 تن بار را دارند! البته نباید از سایر محصولات فراوری شده در ایران همانند وانت مزدا و... چشم پوشی کرد؛ اما صورت مسئله تغییر نمی نماید و ما معنای واقعی پیکاپ را درک نمی کنیم!

منبع: اقتصاد ایران

به "جدال نابرابر پیکاپ های ایرانی و آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال نابرابر پیکاپ های ایرانی و آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید