رونمایی از استخوان مصنوعی، ساخت پرینتر 3 بعدی برای ترمیم استخوان

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد آقاجانی امروز در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در فراوری استخوان مصنوعی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دو اتفاق مهم اتفاق افتاده است.

رونمایی از استخوان مصنوعی، ساخت پرینتر 3 بعدی برای ترمیم استخوان

وی افزود: یک زیست ماده (بایومتریال) در این پژوهش که بسیار شبیه استخوان است، فراوری شده که بتواند به یاری پرینتر سه بُعدی، استخوان را متناسب با ضایعه بیمار، طراحی و بسازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: به یاری این زیست ماده، نقصی که برای بیمار به وجود آمده، از بین می رود.

آقاجانی یادآور شد: همچنین دستاورد مهم دیگر در این طرح، فراوری و ساخت پرینتر سه بُعدی است که بتواند این زیست ماده را پرینت کند.

وی گفت: این پرینتر سه بُعدی با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه های صنعتی، در کشور فراوری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح فرآیند درمان بیماران دارای نقص استخوانی به یاری این زیست ماده و پرینتر سه بُعدی، بیان نمود: استخوان مصنوعی فراوری شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، موضوع پژوهشی 10 ساله است که به درمان ضایعات استخوانی یاری می کند.

آقاجانی افزود: مهم ترین ایجادکننده ضایعات استخوانی در کشور ما حوادث ترافیکی هستند؛ بعضی از این ضایعات خود به خود ترمیم می شوند اما بعضی دیگر چنین امکانی را ندارند و اقدامات جراحی بر روی آنها باید صورت گیرد. همچنین سرطان ها، تومورها و بیماری های مادرزادی، موجب بعضی ضایعات استخوانی می گردد.

وی یادآور شد: در جهان سه روش برای ترمیم ضایعات استخوانی متداول است؛ روش اول اتوژن است که از استخوان خود بیمار برای ترمیم ضایعه، یاری گرفته می گردد. تحمل جراحی و درد طولانی، از عوارض این روش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روش دیگر، آلوژن است که از جسد، استخوان را برای ترمیم به کار می گیرند که این روش، خطر انتقال آنتی ژن ها را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: روش سوم استفاده از زیست ماده یا بایومتریال است که در جهان نیز به کار گرفته می گردد اما این بایومتریال ها باید از لحاظ شیمیایی و فیزیکی، کاملاً شبیه استخوان باشند.

آقاجانی یادآور شد: پایه بایومتریال ها، ماده سرامیک است اما به دلیل اینکه سرامیک، نقطه ذوب هزار درجه دارد و نمی توان آن را به یاری دستگاه های پرینتر، پرینت کرد؛ تنها در آزمایشگاه قبلاً ساخته می گردد و امکان اختصاصی کردن آن برای بیماران وجود ندارد. از این رو محققان ما در این پژوهش، سعی در فراوری ماده ای داشتند که بتواند همزمان ضمن ترمیم، برای یک بیمار نیز به صورت اختصاصی طراحی گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: به همین منظور، ما در یک پژوهش 10 ساله توانستیم به یک زیست ماده که ترکیبی از سرامیک و پلیمر است، دست یابیم.

وی افزود: برای درمان بیماران ابتدا نقص استخوانی، تصویربرداری می گردد و سپس با استفاده از محققان حوزه صنعتی و کامپیوتر، طرح کامل ضایعه معین می گردد و پس از آن، زیست ماده از طریق پرینتر سه بُعدی اختصاصی، استخوان مورد نظر برای ضایعه را طراحی می کند و در محل نقص مورد نظر، جایگذاری می کند.

آقاجانی گفت: تاکنون پنج بیمار دارای ضایعات فک و صورت و یک بیمار با ضایعه در قسمت پا، به یاری این تکنولوژی مورد درمان قرار گرفته اند و نتایج جراحی کاملاً رضایت بخش بوده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35404

به "رونمایی از استخوان مصنوعی، ساخت پرینتر 3 بعدی برای ترمیم استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از استخوان مصنوعی، ساخت پرینتر 3 بعدی برای ترمیم استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید