رونمایی از دندان انسان نئاندرتال در قزوین با حضور دکتر مونسان

به گزارش مجله سرگرمی، آیین رونمایی از دندان انسان نئاندرتال عصر دوشنبه هشتم دی ماه 99 با حضور دکتر علی اصغر مونسان زیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن اجتماعات مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار گردید.

رونمایی از دندان انسان نئاندرتال در قزوین با حضور دکتر مونسان

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین، دکتر مونسان در این مراسم گفت: دندان انسان نئاندرتال کشف شده متعلق به استان قزوین و موجب افتخار کشور است. تیم کاوش و مدیران میراث فرهنگی در این پروژه زحمت های زیادی کشیده اند که قابل تقدیر بوده است، به دلیل کمبود اعتبارات باید کاوش ها به مرور و کنترل شده انجام گردد.

او گفت: در حوزه میراث فرهنگی کوشش بر این است که از این میراث ارزشمند حفاظت گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در بخش استرداد آثار تاریخی کشور در دولت دوازدهم پیروز عمل شده است و تا کنون 1700 اثر تاریخی طی این مدت و اخیرا 49 قطعه آجر لعاب دار از سده هفتم قبل از میلاد به کشور برگردانده شده است.

او با اشاره به خسارت های زیادی که به حوزه گردشگری ناشی از شیوع ویروس کرونا وارد شده است، خاطرنشان کرد: امید است سال آینده، فعالان گردشگری بتوانند کار خود را شروع نمایند. با وجود شرایط اقتصادی نامطلوب، تحریم ها و منابع اقتصادی محدود، دولت حمایت هایی از فعالان این حوزه داشته است.

دکتر مونسان در مورد بسته های حمایتی دولت که تا کنون برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در بسته اول حمایتی که انتهای فروردین ماه امسال در دولت تصویب شد، بحث امهال اقتصادیاتی، امهال حق بیمه کارفرمایی، امهال هزینه های حامل های انرژی و امهال اقساط بانکی بود و پیگیری آن نیز انجام شد.

او توضیح داد: در بسته دوم هم کوشش شد تا همراهی بانک ها بیشتر گردد تا فعالان بتوانند بیش از پیش از این حمایت ها بهره مند شوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در امسال 50هزارمیلیارد تومان برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری آسیب دیده از کرونا اختصاص پیدا کرد و در سال آینده نیز 7 هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او با بیان این که مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قانون است، تأکید کرد: در صورت همکاری نکردن دستگاه های اجرایی حتما موارد را به معاونت گردشگری اعلام کنید.

دکتر مونسان با اشاره به این که حجم سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و حضور گردشگران داخلی و خارجی در سال گذشته رو به رشد بوده است، اضافه کرد: امید است در سال های نه چندان دور گردشگری به اقتصاد اول یا دوم کشور تبدیل گردد چرا که در ایجاد اشتغال بسیار تأثیرگذار است.

قدمت دندان اکتشافی از انسان نئاندرتال به بیش از 45هزار سال می رسد

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: این دندان شیری کودک انسان نئاندرتال در ارتفاع 2100 متری در غاری در روستای قلعه کرد از توابع شهرستان آوج پیدا شده است.

او با اشاره به این که تا کنون تیم ایرانی و فرانسوی دو فصل کاوش در این غار را انجام داده اند، خاطرنشان کرد: فصل سوم کاوش قرار بود در امسال انجام گردد که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاد.

خزائلی با بیان این که یافته های پیش از تاریخ به دو دسته یافته های فرهنگی و یافته های بقایای انسانی تقسیم می شوند، ادامه داد: اکتشافات مربوط به بقایای انسانی منحصر به فرد بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

او اضافه کرد: امید است در فصل های آینده کاوش ها، بتوان اکتشافات بیشتری داشت و سن دقیق این اکتشافات را معین کرد.

کاوش در قلعه کرد پروژه ای 10 تا 20 ساله خواهد بود

حامد وحدتی نسب سرپرست تیم کاوش نیز گفت: اکتشاف در غار قلعه کرد به دلیل آزمایش ها و آنالیزهایی که امکان آن در کشور فراهم نبود، توسط تیم فرانسوی همراه، انجام شد و دانشگاه های فرانسه در این زمینه بسیار همراهی کردند.

او با بیان این که ایران در قلب اسکان انسان های نئاندرتال قرار داشته است، خاطرنشان کرد: زاگرس عظیم ترین محل اسکان این انسان ها بوده و کشف چنین مواردی همچون کشف دندان شیری کودک 9 تا 11 ساله انسان نئاندرتال کاملا طبیعی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 126734

به "رونمایی از دندان انسان نئاندرتال در قزوین با حضور دکتر مونسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از دندان انسان نئاندرتال در قزوین با حضور دکتر مونسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید