مرگ عامل فرار دیپلمات های آمریکایی از ایران

به گزارش مجله سرگرمی، آنتونیو جوزف (تونی) مندز، مامور سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - که عملیات نجات 6 دیپلمات آمریکایی از تهران را برنامه ریزی و اجرا کرد در سن 78 سالگی درگذشته است. مندز در سال های اخیر به بیماری پارکینسون مبتلا بود و با خودکشی کمکی جان داد.

مرگ عامل فرار دیپلمات های آمریکایی از ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، آنتونیو جوزف (تونی) مندز، مامور سابق سازمان اطاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی، به فرار 6 دیپلمات آمریکایی از ایران یاری کرد؛ در سن 78 سالگی فوت کرد.

ظاهراً وی که در سال های پایانی عمر به بیماری پارکینسون مبتلا بود، با رضایت خود و به واسطه اتانازی (خودکشی یاریی)، قید حیات را زد.

لازم به ذکر است در زمان تسخیر لانه جاسوسی، 6 نفر از دیپلمات های آمریکایی به سفارت کانادا در تهران گریختند. به فاصله 2 ماه، تونی مندز که در قالب فیلمساز و با گذرنامه جعلی به ایران سفر نموده بود، این افراد را در قالب شهروندان کانادایی؛ از ایران خارج کرد.

حدود 6 سال پیش، هالیوود با استناد به این ماجرا، فیلم ضدایرانی آرگو را ساخت که علیرغم دریافت جایزه اسکار، به دلیل جعل تاریخ و تحریف حقایق، مورد انتقاد شدید نهاده شد.

مندز در دفاع از این نسخه جعلی گفته بود: مردم برخورد خودمختارانه هالیوود با حقایق را درک می نمایند!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39064

به "مرگ عامل فرار دیپلمات های آمریکایی از ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ عامل فرار دیپلمات های آمریکایی از ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید