نمیخواهیم در انتقال دانش تصدی گری کنیم، برگزاری همایشی درباره مساله ایران

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ظهر امروز طی نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار گشت، با اشاره به فعالیت های نهاد متبوع خود گفت: باید عادت کنیم بدون پژوهش تصمیم نگیریم، سیاست ورزی نکنیم و گزاره های حاوی تصمیم گیری را بیان نکنیم. پژوهشگاه نیز کوشیده همواره در چهارچوب برنامه توسعه راهبردی خود حرکت کند. منشور ما هم دانایی محوری و حرکت به سوی پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه پژوهش های کاربردی به جامعه است.

نمیخواهیم در انتقال دانش تصدی گری کنیم، برگزاری همایشی درباره مساله ایران

او با اشاره به تاسیس مرکز نوآوری های علوم انسانی افزود: تلاش کردیم مراحل عملی پژوهش های کاربردی را توسط این مرکز به منصه ظهور برسانیم. سال گذشته در حوزه سالمندی وارد شدیم و سال جاری در توافق با شهرداری منطقه 6 در تلاش هستیم با بهره گیری از شاخه های مختلف علوم انسانی به صورت عینی تر این کار را پیش ببریم.

قبادی توجه به هویت، تمدن و میراث ایرانی اسلامی ایرانی را در دستور کار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانست و توضیح داد: اکنون گفته می گردد که تحولات تمدنی طی یک قرن صورت می گیرد ما نیز در آستانه ورود به قرن پانزدهم هستیم از این منظر لازم است پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وارد میدان گردد. خوشبختانه این ورود با استقبال نهادهایی چون چون مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه روبه رو شده است.

او در ادامه از برگزاری همایش ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید؛ درس های قرن چهارده برای قرن پانزده خبر داد و تاکید کرد این برنامه دقیقا با راهبردهای برنامه توسعه پژوهشگاه تطابق دارد.

قبادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطالعاتش درباره سرشت و سرنوشت فرهنگ، ادبیات، تاریخ و تمدن ایران گفت: من سعی کردم طی 40 سال پژوهش از این مساله در حوزه پژوهشی خود دور نشوم. دریافت من است که ایران به لحاظ ژئواستراتژیک کشور خاصی است و با بیش از 14 کشور همسایه است و بین جهان غرب و شرق حائل بودیم. بنابراین ما کشوری با سرنوشت ویژه و متمایز هستیم و این جغرافیای ویژه ما را بیشتر در معرض تهاجم و خطر قرار داده است.

او افزود: وقتی به متون ادبی و تاریخی نگاه می کنیم می بینیم که ایرانیان گاهی احساساتی شدند و مجبور شدند خوب نیاندیشند بنابراین مورد هجوم غارتگران قرار گرفته اند اما در مجموع ایرانیان از هوش ویژه ای برخوردار بودند و این موجب شده گوهر تمدن و ایرانیت ما خوب حفظ گردد. جتی ما آن قدر در ادبیات، حکمت، معرفت و ... عمیق شدیم که اقوام مهاجم در فرهنگ ما استحاله شدند و از فرهنگ ما زبان و ادبیات را به کشور خود بردند. پس ایرانیان آن قدر به خلق ادبیات، تاریخ و متون شاهکار ادبی و تاریخی اهتمام داشتند که اکنون در جهان در یک شرایط خاصی به سر می برند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: در قرون مختلف غربیان از شاعرانی چون سعدی، حافظ و ... تجلیل کردند و هنوز در آمریکا شمارگان آثار ادبی ما فراوان است. امیدواریم در قرن پانزده تجربه زیسته و هوش انباشته ایرانی بتواند ایران را از بسیاری آسیب ها در امان بدارد.

قدیر نصری رئیس مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه هم در بخش دیگری از این نشست درباره همکاری های مرکز مطالعات خاورمیانه با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و برگزاری همایش ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید؛ درس های قرن چهارده برای قرن پانزده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بعد از یک صد سال اتفاقات مهمی در جهان رخ داده بدین صورت که کشورهای جدیدی ظهور پیدا کرده، برخی کشورها سقوط کردند و برخی هم رشد پیدا کرده اند. اکنون در این میان سوال این است که آیا ایران به دوران اقتدار باز می گردد و قوی تر از امروز می گردد؟ یا همچنان آسیب پذیر می ماند؟ سوال دیگر این است که چه درسی از دیروز می گیریم؟

به گفته او، این همایش با محور هایی چون زبان فارسی، اقوام ایرانی، قدرت نظامی، دانشگاه و دانش در ایران و ... پنل بندی شده است. اما پنل ها این گونه نیست که شتابان سخنرانی کنیم بلکه سعی کردیم از کسانی بهره بگیریم که درباره مسایل ایران، روابط ایران و ... اندیشیده اند. بنابراین می خواهیم ببینیم در قرن آینده چه تحولاتی پیش روی ماست و چگونه می توانیم ضمن بقای ملی، با کشورهای دیگر تمایز داشته باشیم.

او تاکید کرد: تاکید ما در این همایش این است که در آستانه قرن جدید این سوال را می پرسیم که ما دانشگاهیان اگر بخواهیم از فراز قرن قبل اندرزی برای قدرت داشته باشیم چیست؟ از این منظر می کوشیم متمایز و ویژه در این حوزه قدم برداریم.

نصری از برگزاری همایش ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید؛ درس های قرن چهارده برای قرن پانزده در نخستین فصل سال 1400 خبر داد و گفت: این همایش به همت علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مرکز استراتژیک مطالعات خاورمیانه برگزار می گردد. در این همایش از محققان می پرسیم که در قرن آینده ایران چه اشتباهی را نباید مرتکب گردد و کدام برگه از دفتر قرن گذشته شایان ستایش است؟

تشریح برنامه های هفته پژوهش و برگزاری 25 نشست تخصصی

علیرضا ملائی توانی معاون پژوهشی و رئیس ستاد هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم در این نشست اهم برنامه های این هفته را تشریح کرد و افزود: پژوهش های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی، چشم انداز ایران در قرن آینده شعار سال جاری هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. ما برای تحقق این شعار سه محور را برای برگزاری مراسم هفته پژوهش سال جاری در نظر گرفتیم و طی فراخوانی از پژوهشگران داخل و خارج پژوهشگاه درخواست مشارکت کردیم.

او ادامه داد: نخستین محور علوم انسانی در قرن 15 خورشیدی نقد راه رفته و ترسیم افق آینده است. در آستانه تغییر یک قرن هستیم و ما برای اینکه میدان را برای تحقیق و تفکر در این باره باز کرده باشیم فراخوانی دادیم که استادان بیرون و درون پژوهشگاه به بررسی این محور بپردازند. قرن گذشته قرن جدیدی بود، چون علوم انسانی جدیدی را در قرن جدید تاسیس کردیم. بیش از صد و یک سال از تاسیس دارالفنون در ایران می گذرد و طی این مدت ما نهادهای آموزشی بی شماری را در ایران تاسیس کردیم و امروز انبوهی از متفکران پرورش پیدا کردند و امیدواریم در قرن آینده ثمرات کمی به ثمرات کیفی در قرن آینده برسد.

او افزود: محور دوم بحران کرونا و مسئولیت اجتماعی علوم انسانی است. بحرانی در جهان رخ داده و همه درگیر هستیم و ما اصحاب علوم انسانی هم به دنبال کاهش آسیب های آن هستیم. خوشبختانه استقبال خوبی از سوی پژوهشگران داخلی و خارج از پژوهشگاه درباره این محور اجرا شده است.

ملائی توانی با اشاره به محور سوم با عنوان لحظه هایی با ارباب معرفت توضیح داد: این محور مقدمه ای برای برگزاری کنفرانسی است که دکتر نصری برگزار می کنند و به بازخوانی تجربه متفکران بزرگ می پردازد؛ کسانی که سنت های علمی پیشینیان را رفته اند و افق هایی را باز کرده اند. اینجا تاکیدمان روی استادان بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

معاون پژوهشی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از انتشار ویژه نامه ای به مناسبت این هفته خبر داد و گفت: این ویژه نامه حاوی مجموعه فعالیت های پژوهشگاه در سال گذشته است. همچنین سالنامه پژوهشگاه را که حاوی عملکرد ما طی سه سال گذشته است، فراهم کردیم که عملکرد گروه های مختلف را در این نهاد پژوهشی نشان خواهد داد.

رئیس ستاد هفته پژوهش علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما سال جاری نمایشگاه مجازی را برگزار می کنیم که در آن کتاب های جدید سال جاری، نشریات علوم انسانی، عکس های مرتبط با بیماری های پاندمی قرن اخیر و... به نمایش گذاشته می گردد.

ملائی توانی در ادامه به شکل گیری حلقه های پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد و توضیح داد: این حلقه ها به معنای شکل گیری هسته هایی است که برخی از پژوهشگران که به دنبال یک موضوع، دغدغه، روش و ... هستند آن موضوع را از منظر رشته ای، بین رشته ای و فرا رشته ای بکاوند. سال جاری این حلقه ها را در هفته پژوهش به صورت رسمی معرفی می کنیم.

او از برگزاری 25 نشست تخصصی در هفته آینده خبر داد و گفت: این محورها ذیل محور اول و دوم خواهد بود و بین سه تا پنج سخنران در آن حضور خواهند داشت. تلاش شده از صد پژوهشگر داخل و خارج از سراسر کشور در این پنل ها استفاده گردد.

به گفته معاون پژوهشی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره بحران کرونا افزون بر پنل های تخصصی و برگزاری سمینار بین المللی، مجموعه مقالات مرتبط با این نشست ها و خروجی های پژوهش های اجرا شده به صورت کتاب منتشر می گردد.

ملائی توانی در پایان گفت: پژوهشگران برگزیده سال 99 در هفته پژوهش معرفی می شوند و 6 پژوهشگر برگزیده و شایسته تقدیر، کارمندان و دانشجویان نمونه تجلیل می شوند.

مرکز نوآوری علوم انسانی چه می کند؟

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت که به صورت مجازی برگزار شد. قبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر تشریح فعالیت های مرکز نوآوری در علوم انسانی و نیز چگونگی نیاز سنجی درباره موضوعاتی که حلقه های پژوهشی ذیل آن شکل گرفته اند گفت: این مراکز تعاریف مشخصی دارند و با پشتیبانی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می شوند و در چهارچوب کاربردی سازی دانش هستند و تبدیل به خدمات عمومی می گردد و نگاه بالینی به مساله علم دارند. طبیعی است که چنین نگاهی باید به حلقه های آخر تقاضاگران برسند. وقتی صحبت از مرکز می گردد هدف این است که سازمان ما می خواهد تسهیلات بدهد تا نوآور به میدان بیاید و بتواند در جامعه با پشتیبانی و ساز وکارهای ما فعالیت کند. بنابراین مرکز نوآوری علوم انسانی تسهیل گری است که دانش را می خواهد به واسطه خود مردم در اختیار مردم بگذارد لذا تصدی گری وجود ندارد و حمایت گری هست و تسهیل گری. ما می خواهیم واسپاری و برون سپاری در این باره داشته باشیم چون تجربه خوبی در علوم انسانی خواهد بود. این مرکز در زمینه گردشگری و آسیب های اجتماعی وارد میدان شده و اکنون یک و سال نیم است که وارد این طرح شدیم و در مراحل اولیه هستیم اما می خواهیم با شتاب بیشتری پیش بریم.

او درباره نیاز سنجی موضوعات حلقه های پژوهشی یادآور شد: پژوهشگاه با خودش عهد بسته که جز برنامه مداری حرکت نکند بر همین اساس ما در سال 93 برای نخستین بار برنامه توسعه راهبردی داشتیم. سال جاری سال دوم اجرای این برنامه است و تمام برنامه ها بر اساس اولویت هایی است که قبلا هم مورد سوال بوده است. سعی کردیم برای اینکه بهره وری داشته باشیم و نگاه بین رشته ای و هم افزا را در نظر بگیریم، تلاش کنیم از بین 150 اعضا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همه به دنبال منافع فردی نباشند و کار بین رشته ای کنیم و بر اساس مسله شناسی اولولیت ها حرکت کنیم.

ملائی توانی هم در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا توضیح داد: این حلقه ها در راستای راهبردهای برنامه های توسعه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و محورهای پژوشی مشخص شده است. همچنین موضوعات بر اساس نیاز کارفرمایی است که در بیرون پژوهشگاه ممکن است نیازی شکل بگیرد و سازمانی نیاز به پژوهش دارد و این موضوعات را به ما سفارش می دهند بنابراین این حلقه ها سیال هستند و ذیل این موضوعات شکل می گیرند.

او تاکید کرد: این حلقه ها بهانه ای برای گرد هم آمدن افرادی است که موضوعات، دغدغه ها و انگیزه های مشترک دارند و به صورت بین رشته ای حرکت می کنند. ما با این حلقه ها می خواهیم موج علمی در کشور داشته باشیم بنابراین این حلقه را باز دیدیم تا پژوهشگران بیرون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم وارد شوند و با همفکری هم بتوانند نیازهای پژوهشی و علمی کشور را برطرف کنند.

ملائی توانی تاکید کرد: این عرصه برای هم افزایی فعالیت های پراکنده اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواهد بود تا جریان خاص علمی در کشور ایجاد کند. به همین دلیل تا به امروز حلقه پژوهش فکر پروری بچه ها(فبک)، شیعه پژوهشی، رسانه و فعالیت های اجتماعی و ...تشکیل شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124241

به "نمیخواهیم در انتقال دانش تصدی گری کنیم، برگزاری همایشی درباره مساله ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمیخواهیم در انتقال دانش تصدی گری کنیم، برگزاری همایشی درباره مساله ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید