کارگردان تئاتر: در نگارش نمایشنامه نوجوان کم کاری داریم

به گزارش مجله سرگرمی، رضا روان از جمله کارگردانان حاضر در مسابقه نوجوان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معتقد است نمایش های کودک و نوجوان نمی توانند جوابگوی احتیاج این قشر باشند.

کارگردان تئاتر: در نگارش نمایشنامه نوجوان کم کاری داریم

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری داشنجو، رضا روان کارگردان نمایش افسانه بایبری که در بخش مسابقه نوجوان جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان همدان حضور دارد درباره شیوه اجرایی نمایش شرح داد: افسانه بایبری به صورت زنده و عروسکی اجرا می گردد و 15 بازیگر در کنار 26 عروسک از جمله 2 عروسک اژد ها و دلقک روی صحنه حضور دارند. عروسک های مان نیز اسفنجی بوده و روی پای بازیگر قرار دارند و در واقع بونراکوی کوچک هستند.

وی درباره داستان نمایش گفت: این نمایش درباره شهری به نام بایبری است هر ساله شاهد برگزاری یک جشن و اعطای جایزه به قهرمان برگزیده است. بایبری تسخیرشده الیورشاه است که تمام شهر را با کتاب نادانی اش نادان نموده است. گروهی شعبده باز با یک کودک وارد شهر می شوند و اتفاقاتی رخ می دهد.

روان که سال گذشته در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با نمایش من و مادربزرگه حضور داشت درباره دشواری های روی صحنه بردن نمایشی برای نوجوانان با توجه به دسترسی آن ها به انواع گونه های تکنولوژی و تغییر نحوه تفکر و دغدغه هایشان بیان نمود: متاسفانه متون مخصوص بچه ها و نوجوانان ما در یکدیگر ادغام شده است و در حوزه متن هیچ تفکیکی میان کودک و نوجوان وجود ندارد و اگر هم دارد، بسیار اندک است. نوجوانان و حتی بچه ها ما، امروزه کاملاً متفاوت با نوجوانان و بچه ها دیروز هستند و در نتیجه بخش عمده ای از آن ها به تئاتر هایی که ما گمان می کنیم ویژه رده سنی آن هاست به چشم سرگرمی پیش پاافتاده نگاه می نمایند و نه به عنوان امری جدی که می تواند در قالب سرگرمی منجر به آموختن گردد. متاسفانه ما در حوزه متون ویژه نوجوانان کم کاری نموده ایم.

این عضو گروه تئاتر فریاد در انتها درباره دشواری های روی صحنه بردن نمایش های کودک و نوجوان در شهرستان توضیح داد: من پیش تر در جلسه ای هم که با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنر های نمایشی در همدان برگزار گردید این نکته را عنوان کردم که متاسفانه کار های کودک و نوجوان خارج از تهران، نمی توانند با آثار فراوری شده در تهران رقابت نمایند. درست است که بخشی از اهالی تئاتر کودک و نوجوانِ ساکن تهران نیز از استان هایی دیگر به این شهر مهاجرت نموده اند، اما در هر صورت امکاناتی که در تهران موجود است در سایر استان ها و شهر ها نیست. درست است که همدان پایلوت تئاتر کودک و نوجوان است و به واسطه برگزاری جشنواره فرهنگ تماشای تئاتر کودک و نوجوان در میان خانواده ها رشد بسیار یافته است، اما مسائل همچنان پابرجاست و جای پرداخت بیشتر دارد.

این اثر نمایشی عصر دیروز دوشنبه 20 آبان ماه در 2 نوبت 15 و 17:30 در تالار اصلی مجتمع بوعلی شهر همدان روی صحنه رفت.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 16 تا 21 آبان به دبیری مجید قناد در همدان برگزار می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59192

به "کارگردان تئاتر: در نگارش نمایشنامه نوجوان کم کاری داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگردان تئاتر: در نگارش نمایشنامه نوجوان کم کاری داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید