12 قانون ایمنی غذا که بسیاری از افراد رعایت نمی نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، در خصوص ایمنی غذا همواره اشتباهاتی اتفاق می افتند. خوشبختانه، همه این اشتباهات در خصوص ایمنی غذا راه چاره ساده ای دارند. 48 میلیون نفر سالانه قربانی بیماری های ناشی از رعایت نکردن ایمنی غذا می شوند که نمی توانند برای جلوگیری از آنها کاری انجام دهند. شاید همه ما فقط در خصوص انگل سبزیجات و سالمونلای ناشی از تخم مرغ مواردی را بدانیم و به آنها عمل کنیم اما شما باور نمی کنید که چقدر اشتباهات ایمنی غذا به دست ما رخ می دهد که به معنای واقعی کلمه خطرناک هستند.

12 قانون ایمنی غذا که بسیاری از افراد رعایت نمی نمایند

ما از حرفه ای های آشپزی بهترین اشتباهات مربوط به ایمنی غذا را همراه با نکاتی در خصوص چگونگی برطرف و جلوگیری از آنها خواسته ایم.

اشتباهاتی مهم در رابطه با ایمنی غذا

این 12 اشتباه غذایی است که دیگر نباید در آشپزخانه مرتکب شوید، از گذاشتن غذای گرم در یخچال گرفته تا موارد نامناسب دیگر. این عادت ها را کنار بگذارید و دوباره از آشپزی لذت ببرید.

1. اجازه ورود غذا به منطقه خطر

باکتری ها در دمای بین 40 تا 140 درجه فارنهایت تکثیر می یابند که در خصوص ایمنی غذا به عنوان منطقه خطر شناخته می گردد. در واقع، طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، سطح باکتری ها می توانند در این دما فقط در 20 دقیقه دو برابر شوند.

نحوه برطرف آن: غذای پخته شده را بین دو ساعت در یخچال قرار دهید. غذای گرم را گرم نگه دارید نه فقط ولرم یا به اندازه دمای اتاق و غذاهای سرد را با سرو آنها روی یخ سرد نگه دارید.

2. پس مانده گرم را در یخچال می گذارید

منطقه خطر فقط اتفاقی نیست که ممکن است روی میز یا بیرون برای شما رخ دهد. اگر باقی مانده های گرم را درون یخچال قرار دهید می توانید باعث ورود موج گرما به یخچال شوید.

نحوه برطرف آن: اجازه دهید غذای گرم مانند خورشت، آبگوشت و ماکارونی روی پیشخوان یا اجاق گاز خنک گردد.

لیزا مک مانوس، مدیر اجرایی چشیدن و تست در Test Kitchen America در بوستون ماساچوست شرح می دهد: FDA توصیه می نماید غذاها را طی دو ساعت اول پس از پختن تا 70 درجه فارنهایت و ظرف چهار ساعت تا 40 درجه فارنهایت خنک کنید. ما با خنک کردن غذا روی میز برای حدود یک ساعت این کار را انجام می دهیم تا زمانی که به دمای 80 تا 90 درجه فارنهایت برسد (غذا باید با لمس آن گرم نباشد) سپس آن را به یخچال منتقل می کنیم. سرمایه گذاری خوب و سریع روی یک دماسنج را در نظر داشته باشید تا بتوانید به سرعت دماهای ایمن را آنالیز کنید.

باقی مانده غذاهای خود را با برچسب نام و تاریخ بزنید. به این ترتیب، شما و خانواده تان همواره درمورد خوردن غذاها کاملاً مطلع هستید.

تام بکمن، مربی سرآشپزهای دانشکده هنرهای آشپزی آگوست اسکوفیر در شیکاگو ایلینوی می گوید: از مواد غذایی به جامانده بیش از یک هفته هرچه زودتر خلاص شوید.

3. دمای یخچال را همواره تنظیم کنید

مک مانوس می گوید: دمای مناسب برای یخچال شما 40 درجه فارنهایت است و فریزر شما باید 32 درجه فارنهایت یا کمتر باشد.

نحوه برطرف آن: ما توصیه می کنیم یک دماسنج برای یخچال و فریزر بخرید. از آن بهره ببرید و اغلب آن را آنالیز کنید تا یخچال و فریزر شما به درستی و ایمن کار کند.

4. شستن مرغ قبل از پخت و پز

طیور نیازی به شستشو ندارند. در واقع، شما می توانید با نشستن مرغ در وقت و سلامتی خود صرفه جویی کنید.

بکمن می گوید: من همواره تعجب می کنم که می بینم مردم گوشت را می شویند. مرغ هرگز نباید شستشو داده گردد زیرا آلودگی های احتمالی را در سراسر منطقه گسترش می دهد.

نحوه برطرف آن: قبل از تهیه مرغ، فلفل آسیاب نموده، نمک، گیاهان و ادویه ها را تهیه نموده و همه آنها را در یک کاسه کوچک برای ادویه ای کردن گوشت خام قرار دهید. به این ترتیب، نیازی نیست آسیاب فلفل یا نمکدان را لمس کنید و دستهایتان را آلوده کنید.

مک مانوس پیشنهاد می نماید فقط مرغ را تکه تکه کنید - و گوشت های دیگر - با حوله های کاغذی خشک کنید و بلافاصله آنها را دور بریزید.

به گفته مک مانوس، اکنون آماده چاشنی دادن گوشت هستید اما مطمئن باشید که بقیه نمک و فلفل را دور بریزید، کاسه را بشویید و دستان خود و هر چیز دیگری که لمس نموده اید را بشویید.

5. آماده سازی غذاها به طور نامناسب انجام می گردد

همچنین نیازی به شستن مجدد سبزیجات از قبل شسته شده نیست اما باید محصولی را که هنوز تمیز نشده است بشویید.

مک مانوس می گوید: محصولات پیش شسته شده احتمالاً باکتری های کمتری دارند یا اصلاً ندارند و شستن سبزیجات ممکن است در واقع باکتری ایجاد کند. کاهو شسته شده مجدد باعث رشد باکتری می گردد در حالی که سبزی های دست نخورده تمیز می مانند.

همچنین رایان فایفر، سرآشپز اجرایی در Blackbird در شیکاگو، ایلینوی می گوید: شستشوی قوی امر به ویژه برای چیزهایی که در زمین یا نزدیک به زمین رشد می نمایند از جمله سبزیجات ریشه دار بسیار مهم است.

نحوه برطرف آن: از محصولات از قبل شسته شده به صورت بسته بندی ضد عفونی شده بهره ببرید. در غیر این صورت، باید شستشوی شدید روی سیب زمینی و سایر سبزیجات ریشه ای مانند هویج و جعفری انجام گردد. باید توجه ویژه ای به توت ها داشت تا از بین نرود.

وقتی نوبت به توت می رسد، آنها را به آرامی و بلافاصله قبل از استفاده بشویید. به طور کلی، شما باید تمام میوه ها را قبل از برش آنها شستشو دهید تا از انتقال آلودگی روی پوست به گوشت جلوگیری کنید تا تاثیری در کیفیت محصول نداشته باشد و سرعت اکسیداسیون را کاهش دهید.

6. شکستن تخم مرغ روی لبه یک کاسه

چاره ای جز شکستن تخم مرغ ندارید اما این کار را دور از ظرفی که تمام مواد اولیه شما را در خود نگه می دارد، انجام دهید.

بکمن می گوید: ترک خوردن تخم مرغ ها در لبه کاسه ممکن است مقداری پوسته را در مواد اولیه وارد کند که قابل مشاهده نیست و در نتیجه تمام مواد را آلوده کند.

به علاوه، ممکن است مقداری به جامانده سفید یا زرده را به قسمت بیرونی کاسه بریزد که می تواند به سطح آشپزخانه نفوذ کند.

نحوه برطرف آن: روی تخم مرغ ضربه بزنید و سپس آن را در یک کاسه کوچک و جداگانه باز کنید. تخم مرغ را از نظر کیفیت آنالیز نموده و به ظرف عظیمتر اضافه کنید. بلافاصله پیشخوان را تمیز کنید.

7. تخته های برش خود را آلوده می کنید

استفاده از تخته برش عظیم، آماده سازی سریع و آسان بسیاری از مواد را آسان می نماید اما همچنین می تواند یک دستورالعمل برای آلودگی متقابل باشد.

نحوه برطرف آن: قبل از آغاز هرگونه آماده سازی غذا، تخته برش خود را تمیز کنید سپس ، طبق توصیه های USDA، قبل و بعد از هر استفاده از آب گرم و مایع شستشو دهنده برای شستشوی آن بهره ببرید. یک تخته برش مخصوص را برای گوشت اختصاص دهید و تخته برش دیگری را برای خرد کردن مواد دیگر اختصاص دهید.

بکمن می گوید: هنگامی که افراد از تخته های برش نازک و ظریف که برای انجام این کار بسیار کوچک هستند استفاده می نمایند، رعایت موارد بهداشتی و ایمنی غذا کمی سخت می گردد. تخته های نازک برش نیز می توانند منجر به آسیب بیشتری شوند زیرا ممکن است بیشتر لغزش داشته باشند. او پیشنهاد می نماید روی یک تخته چوب بامبو یا چوب با کیفیت سرمایه گذاری کنید و حتماً تخته قدیمی با شیارهای برش بیش از حد فرسوده و عمیق را با تخته جدید جایگزین کنید.

همچنین، تنظیم فضای امن برای برش دادن را نباید فراموش کنید. راس هنکه، سرآشپز اجرایی Quiote در شیکاگو، ایلینوی می گوید: برای تثبیت آن زیر یک تخته برش، یک دستمال کاغذی مرطوب یا یک حوله آشپزخانه قرار دهید. من نمی دانم چند بار دیده ام که مادر من سبزیجات را خرد می نماید در حالی که تخته برش به آرامی از او دور می گردد.

8. یخ زدایی مواد غذایی روی پیشخوان

فقط به این دلیل که نسل های قبل از ما این کار را می کردند، به این معنی نیست که ایده خوبی است.

مک مانوس می گوید: با گذاشتن غذا روی پیشخوان آشپزخانه، یخ زدایی نکنید و هنگامی که یخ زدایی شد آن را دوباره منجمد نکنید.

نحوه برطرف آن: یخچال دوست شماست. بکمن می گوید، بیشتر قطعات کوچک غذا می توانند یک روز در یخچال یخ زدایی شوند، گرچه یخ زدایی کامل مرغ ها و بوقلمون ها ممکن است چند روز طول بکشد.

مک مانوس می گوید: مواد منجمد را به یخچال منتقل کنید تا به آرامی و با خیال راحت یخ زدایی شوند. قبل از انجام این کار، وسایل را درون تابه، کیسه یا کاسه ای منتقل کنید تا قطره ای بیرون نریزد. همه چیز را در قفسه پایین بگذارید تا هیچ چیز روی مواد غذایی دیگر نریزد.

9. اجازه می دهید همه مواد در دمای اتاق قرار گیرند

شما به خوبی می دانید که میوه ها، سبزیجات، گوشت و محصولات لبنی می توانند خراب شوند اما آیا می دانید بسیاری از مواردی که به طور معمول در دمای اتاق نگهداری می شوند نیز می توانند خراب شوند؟ عمده دلیل آن مقادیر کمی چربی است که سست می گردد.

نحوه برطرف آن: بکمن می گوید: مخمر خشک باید در فریزر نگهداری گردد مگر اینکه هر روز از آن استفاده گردد. مخمرهای فوری و فعال را می توان تا یک سال در یخچال نگه داشت بدون اینکه ضرری داشته باشد. آرد و آجیل را می توان در فریزر نیز نگهداری کرد زیرا اجزای سازنده ای دارند که اگر در دمای اتاق نگه داشته شوند ظرف چند هفته بد می شوند.

همچنین، مقادیر کمی روغن - به همان اندازه که تخمین می زنید در یک ماه استفاده خواهید کرد - خریداری کنید و آن را در دمای اتاق ذخیره کنید.

10. به اندازه کافی یا به درستی دستان خود را نمی شویید

اسکراب دوبله همواره ضروری است زیرا احتمالاً دستان شما از آلودگی هایی که قابل دید نیستند پوشیده شده است. بنابراین آنها را زود به زود بشویید تا از آلودگی و بیماری های غذایی جلوگیری کنید.

نحوه برطرف آن: مک مانوس می گوید: مردم دست خود را به اندازه کافی شستشو نمی دهند. شستن دست یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از گسترش عوامل بیماری زای ناشی از غذا است. قبل و حین پخت و پز دستان تان را بشویید، به ویژه پس از لمس گوشت و مرغ خام. FDA شستشوی دست را حداقل 20 ثانیه در آب گرم و صابون توصیه می نماید. سعی کنید یک بار آهنگ تولدت مبارک را بخوانید تا تمام گردد.

11. فریب تاریخ برچسب را می خورید

مک مانوس می گوید: مردم نگران استفاده از غذا بعد از بهترین زمان مصرف هستند. به طور کلی، این مساله مربوط به کیفیت است نه ایمنی. شما هنوز هم می توانید اغلب غذاها را بخورید.

نحوه برطرف آن: از راهنمای مفید تاریخ انقضا برای معین اینکه از کدام یک از آن ها بهره ببرید یاری بگیرید. این به این معنی است که گاهی اوقات، می توانید با خیال راحت غذا را پس از خاتمه تاریخ انقضا هم میل کنید.

بگذارید بینی و چشمان شما قاضی باشند. اگر تازه از تاریخ بهترین زمان مصرف گذشته است و هنوز بوی خوبی دارد و به نظر خوب می رسد، پس احتمالاً اشکالی ندارد اما اگر شک دارید آن را دور بریزید. ارزش مریض شدن ندارد!

12. اجازه دهید اسفنج شما به یک آزمایش علمی تبدیل گردد

شما فضای آشپزی خود را پاکسازی کردید اما آخرین باری که اسفنج خود را تمیز کردید کی بود؟ اگر مجبور باشید به آن فکر کنید احتمالاً متوجه میکروب ها می شوید.

نحوه برطرف آن: اسفنج خود را هر دو تا سه هفته تعویض کنید و در این بین، اسفنج خود را با خیس کردن و گذاشتن در مایکروویو حداقل برای دو دقیقه تمیز کنید. مک مانوس می گوید: یا اسفنج خود را در چرخه خشک کن گرم به وسیله ماشین ظرفشویی خود بچرخانید.

مک مانوس می گوید: اطمینان حاصل کنید که اسفنج را قبل از ذخیره کردن در جایی که بتواند در هوا خشک گردد، آبکشی و فشرده کنید. باقی گذاشتن تکه های غذا روی اسفنجی گرم و مرطوب دعوت به رشد باکتری است.

منبع:

eatthis

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: هفت گنج
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109708

به "12 قانون ایمنی غذا که بسیاری از افراد رعایت نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 قانون ایمنی غذا که بسیاری از افراد رعایت نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید