کتاب اصول الهیات اعصاب به چاپ رسید

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، اصول الهیات اعصاب (Principles of Neurotheology) کتابی از آندره نیوبرگ (Andrew B. Newberg) است که در سال 2010 در انتشارات Ashgate به چاپ رسیده است. در حال حاضر این کتاب به قلم علی سنائی استادیار دانشگاه سمنان ترجمه گردیده است و به زودی روانه بازار کتاب خواهد شد.

کتاب اصول الهیات اعصاب به چاپ رسید

الهیات اعصاب یک حوزه میان رشته ای است که در آن پیوندی میان یافته های عصب شناسی، الهیات، عرفان و فلسفه صورت می گیرد. هدف نیوبرگ این است که افقی نو را فراروی محققانی بگشاید که به دنبال ایجاد رابطه میان علم و دین هستند.

به نظر نیوبرگ الهیات اعصاب از میان چهار نوع رابطه ای که میان علم و دین- یعنی استقلال، تعارض، وحدت و مصاحبه- تصورپذیر است، نسبت وحدت و مصاحبه را بر می گزیند. الهیات اعصاب با این مساله روبرو است که مراقبه، دعا و انجام مناسک دینی چه تاثیری بر سلامت جسم و روان می گذارد و در خلال تجربه معنوی، مغز انسان در معرض چه مکانیسم های عصب شناختی قرار می گیرد.

مهمترین مساله در الهیات اعصاب این است که بین مولفه های پدیدارشناختی تجربه عرفانی و فرایندهای عصب شناختی مغز چه نوع همبستگی وجود دارد. در این پروژه تحقیقاتی هرچند از روش علمی برای آنالیز تجربه معنوی و عرفانی استفاده می گردد، ولی مولف کاملا به این نکته واقف است که علم اجازه ندارد که درباره منشاء علی تجربه معنوی اظهار نظر کند و آن را به عوامل زیستی تقلیل دهد زیرا این موضوع صرفا در حوزه الهیات و متافیزیک قابل آنالیز است.

از سوی دیگر نیوبرگ لازمه تحقق الهیات اعصاب را در این می داند که علم و دین یکدیگر را به رسمیت بشناسند و هیچکدام دیگری را به خود تقلیل ندهد.

این کتاب پنچاه و چهار اصل روش شناختی را برای تحقق الهیات اعصاب، مطرح می نماید. این کتاب در ده فصل و در 276 صفحه تنظیم گردیده است که برخی از فصول آن عبارتند از : تعاریف در الهیات اعصاب، اصول هم کنشی بین عصب شناسی و الهیات، هرمنوتیک الهیات اعصاب و ...

مترجم کتاب اخیر، علی سنائی عضو هیات علمی دانشگاه سمنان است که پیش از این ترجمه کتاب آکویناس و فلسفه ذهن اثر آنتونی کنی را در نشر علم و همچنین ترجمه کتاب فلسفه و دین؛ از افلاطون تا پست مدرنیسم اثر ماکس چارلزورث را در انتشارات دانشگاه سمنان به چاپ رسانده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4488

به "کتاب اصول الهیات اعصاب به چاپ رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب اصول الهیات اعصاب به چاپ رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید