شروع اکران شیار 143 در سینماهای قم، روایتی غریب از صبوری و مصائب مادران شهدا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، فیلم شیار 143 روایت مادری است به نام الفت که سال ها منتظر خبر آمدن فرزندش، سختی ها و تلخی های روزگار را به جان می خرد و تنها امید بازگشت پسرش یونس، او را سرپا نگه داشته است.

شروع اکران شیار 143 در سینماهای قم، روایتی غریب از صبوری و مصائب مادران شهدا

این فیلم با سکانس های تکان دهنده اش، جلوه هایی صبورانه و عاشقانه از دلبستگی مادر و فرزند و همچنین ایمان و استقامت مادران ایرانی را روایت می نماید که در عین سادگی، اما عمیقا ببینده را تحت تاثیر قرار می دهد؛ به گونه ای که در هر اکرانش، تماشاگران را با چشمانی اشک آلود بدرقه می نماید.

شیار 143 بخشی از مصائب مادران شهید را به تصویر کشید

فیلم شیار 143 که نرگس آبیار، فیلمنامه آن را به نگارش در آورده و کارگردانی اش نموده در مجموع فیلم خوش ساختی از کار در آمده که طیف های مختلف مردم با آن ارتباط برقرار نموده اند و این فیلم بخشی از مصائب مادرانی شهیدی که فرزندان خود را برای دفاع از این آب و خاک به جبهه ها فرستاده اند و دیگر نشانی از آنان نیافتند را به تصویر می کشد.

نرگس آبیار فارغ التحصیل کار شناسی ادبیات فارسی است که از سال 1376 فعالیت داستان نویسی خود را از حوزه هنری شروع کرد و تا به امروز بیش از سی جلد کتاب از وی در غالب رمان و داستان به چاپ رسیده که نشان از توانایی این نویسنده در ادبیات داستانی دارد و فیلم سینمایی شیار 143، دومین اثر بلند سینمایی آبیار است که در ژانر دفاع مقدس به موضوع مادران در دوران دفاع مقدس می پردازد.

شیار 143 پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر سال گذشته که با اقبال خوب تماشاگران و همچنین با تحسین منتقدان و فیلمسازان روبرو شد به عنوان پدیده جشنواره بر سر زبان ها افتاد که ابراهیم حاتمی کیا پس از تماشای آن در جشنوراه فیلم فجر؛ فیلم چ را به شیار 143 تقدیم کرد و پس از آن اکران های دانشجویی پیروزی را در دانشگاه های مخلف پشت سر گذاشت و توانست رضایت بینندگان را جلب کند.

گریه های مادران شهدا در زمان نمایش فیلم ،تاییدی بر واقعی بودن حس مادرانه الفت

بعد از ماه ها انتظار برای اکران این فیلم ارزشی، سر انجام روز شنبه 14 آبان ماه، مراسم افتتاحیه اکران فیلم شیار 143 با حضور 143 مادر شهید، تعدادی از مسئولین، هنرمندان، چهره های فرهنگی، ورزشی و اهالی رسانه در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار گردید.

دیدن این فیلم در کنار مادران درد کشیده شهدا؛ حس غریب و غم باری با خود به همراه داشت که هق هق گریه های گاه و بی گاه مادران شهیدان در طول نمایش فیلم، درد ها و دلتنگی های مقدس الفت مادری که بی تابانه یونس اش را انتظار می کشید را نمایان می کرد.

تجلیل خانواده های شهدا از شیار 143

این فیلم به گونه ای توانست با خانواده های معظم شهدا همدردی، همراهی و ارتباط برقرار کند که تعدادی از فرزندان و همسران شهدا؛ نامه هایی در تقدیر از ساخت این فیلم برای کارگردان و عوامل شیار 143 نوشتند و از اینکه حس زیبای صبوری مادران شهدا بر پرده سینما منعکس شد، تجلیل بعمل آوردند.

نقش اول این فیلم که مادر شهید است را مریلا زارعی بازی نموده، که بازی فوق العاده و خیره نماینده وی موجب شد تا هیئت داوران سی و دومین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به مریلا زارعی اهدا نمایند.

مریلا زارعی در مورد بازی به یادمانی اش در این فیلم می گوید: پیشنهاد این نقش، وسوسه ای دوگانه را در وجودم بیدار کرد؛ نقش مادر تازگی داشت اما می ترسیدم از کم تجربگی خالق آن و اعتراف می کنم این ترس تا امروز که به تماشای فیلم نشستم با من همراه بود.

بازیگر نقش الفت در فیلم دفاع مقدسی شیار 143، از اینکه الفت قصه که به نوعی مام وطن بود به درستی خلق نگردد؛ هراس داشت و می گوید: می ترسیدم مرثیه های باشکوه و هول انگیز این مادر که در جای جای سکانس ها تنیده بود در چینش و تقطیع پلان ها گم گردد؛ می ترسیدم دوربین، عظمت این لحظه های مادر را نبیند، می ترسیدم آن معدن باعظمت مادر را حقیر کند.

بازی خیره نماینده مریلا زارعی از صحنه های درخشان سالهای اخیر سینمای ایران

بی تردید بازی زیبای مریلا زارعی در نقش الفت غصه را می توان از صحنه های ممتاز و درخشان سالهای اخیر سینمای ایران و دفاع مقدس نام برد که زارعی در لحظه لحظه این فیلم توانست به خوبی غم واندوه مادران شهدا در هجران فرزندشان را به تصویر بکشد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143، در حاشیه مراسم شروع اکران این فیلم در تبادل نظر با خبرنگاران در مورد علل پیروزیت فیلمش در جلب نگاه مخاطبان گفت: فیلم شیار 143 توانست واقعیات جنگ را به درستی و بدون جانبداری و نگاه کلیشه ای روایت کند که این امر موجب شد تا فیلم با استقبال مخاطبان روبرو گردد.

دعای مادران شهدا علت پیروزیت شیار 143 است

وی یکی دیگر از علل پیروزیت و تاثیرگذاری فیلم شیار 143، را دعا و عنایت مادران شهیدان دانست و ابراز داشت: به نظرم آنچه که موجب شده این فیلم از سوی مردم، منتقدان و سایر کسانی که در عرصه سینما حضور دارند دیده گردد، سادگی و صادقانه بودن فیلم است که به جنگ یک نگاه انسانی دارد.

نرگس آبیار با بیان اینکه، محور فیلم شیار 143 در حقیقت انتظار حزن انگیز یک مادر شهید که سال ها منتظر دیدن فرزند خود است می باشد اضافه کرد: چشم انتظاری مادران رزمندگان در دوران دفاع مقدس برای بازگشت فرزندانشان موضوعی غیرواقعی نیست و این دشورای و سختی گذران روزگار را مادران اسرای ایرانی کاملا درک نموده اند.

کارگردان فیلم شیار 143، ابراز احساسات و تقدیر مادران و خانواده های شهدا در طی این مدت از فیلم را بهترین هدیه دریافتی این فیلم برشمرد و اضافه کرد: همیشه دعای خیر مادران شهدا را پشت سر این فیلم احساس می کنیم و امیدواریم که مردم نیز برای تماشای این فیلم به سینما ها بیایند.

ابوذر پور محمدی و محمدحسین قاسمی دو تهیه نماینده این فیلم اهل قم هستند و این برای اولین باری است که فیلمسازان قمی در عرصه سینما با خلق اثری فاخر توانستند نگاه ها را به خود معطوف نمایند.

محمدحسین قاسمی در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: مادران شهدا را می توان در حقیقت صاحبان اصلی فیلم شیار 143 نام برد و خوشبختانه این فیلم توانست مخاطبان را از نظر محتوا و ساخت راضی کند و به نظرم با توجه به شروع اکران این فیلم در تهران و شهرستان ها مردم برای دیدن این فیلم به سینما خواهند آمد.

وی اضافه کرد: در قبل از اکران رسمی، هر کجا که فیلم شیار 143 به نمایش در آمد قبل از آن مادران شهدا مورد تجلیل قرار می گرفتند و این امر نشان دهنده آن است که فیلم توانسته قهرمان اصلی خود را به درستی معرفی کند.

تهیه نماینده فیلم شیار 143 ، در ادامه با اشاره به ملاقات عوامل فیلم با رهبر معظم انقلاب در چند ماه گذشته اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در مورد این فیلم فرمودند فیلم خیلی خوبی بود هم از لحاظ داستان که یکی از کمبودهای اکنون سینماست و هم پیچ داستانی خوبی داشت که خوب هم باز می گردد؛ هم از لحاظ کارگردانی و هم از لحاظ بازی سنگ تمام گذاشته شده، از لحاظ محتوا این فیلم ارزشی بود.

یکی از تماشاگران این فیلم در تبادل نظر با مهر گفت: با دیدن این فیلم تازه توانستم اندکی از حس و حال مادران شهدا را درک کنم که بسیار تاثیر گذار و منقلب کنده بود.

تماشای فیلم ارادتم به مادران شهدا را بیشتر کرد

فاطمه شیخی اضافه کرد: یکی از تاثیرگذار ترین صحنه های این فیلم؛ لحظه تقابل دو سکانس تولد فرزند و به آغوش کشیدن پیکرمطهر شهید توسط مادر بود که بسیار زیبا و ملموس درد یک مادر را به تصویر کشیده بود و حال و هوای هر بیننده ای را زیر و رو می کرد.

وی مطرح نمود: تماشای این فیلم تحسین برانگیز؛ ارادتم را به مادران و خانواده های شهدا که سالیان سال تنها درد کشیدند و لب باز نکردند بیشتر کرد و امروز در برابر عظمت مادران شهدا تنها احساس شرمندگی و خجالت زدگی دارم.

فیلم سینمایی شیار 143 با نقش آفرینی مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی، یداله شادمانی، حسام بیگدلو، زهرا مرادی، سامان صفاری و مهیا دهقانی در حال حاضر در دو سینمای تربیت و وتوس قم برای عموم به نمایش در آمده است که با توجه به گزارشاتی که از سانس های مختلف این دو سینما رسیده، این فیلم توانسته پای علاقمندان را همانند زمان اکران این فیلم در جشنواره فجر به سینما ها باز کند.

این فیلم پیروز به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر زن و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، جایزه بهترین بازیگر زن هشتمین جشن منتقدان و نامزد بهترین بازیگر زن جشنواره آسیا پاسیفیک شده و در جشنواره بوسان و جشنواره فیلم صلح نیز به نمایش درآمده است.

..................................

مهدی بخشی سورکی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70983

به "شروع اکران شیار 143 در سینماهای قم، روایتی غریب از صبوری و مصائب مادران شهدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع اکران شیار 143 در سینماهای قم، روایتی غریب از صبوری و مصائب مادران شهدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید