آمریکا و آلمان در آستانه احیای همکاری امنیتی

به گزارش مجله سرگرمی، زمانی که وزیران دفاع آمریکا و آلمان امروز (سه شنبه) در شهر برلین با یکدیگر نشست داشته باشند، فشارهای فزاینده ای در چند جبهه وجود خواهد داشت. به نظر می رسد که سربازان روسیه در حال تجمع در مرز با اوکراین هستند. از سوی دیگر ضرب الاجل مربوط به خروج از افغانستان هم در حال نزدیک شدن است.

آمریکا و آلمان در آستانه احیای همکاری امنیتی

به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، راه حلهای آسان چندانی برای این مسائل و دیگر مسائل امنیتی جهانی وجود نداشته و ائتلاف آنها بر سر چند مورد از آنها دچار اختلاف است. با این حال آنها می گویند متعهد به همکاری با یکدیگر هستند.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان در بیانیه ای به دویچه وله گفت نظامیان آلمانی و آمریکایی در چند عملیات کنار یکدیگر ایستاده اند. او شراکت آمریکا و آلمان را شدید و در حال رشد توصیف کرد.

این سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که بخشی از یک تور سفر از همپیمانان کلیدی همراه با چهار توقفگاه است، یکی از چندین مورد نشستهای مجازی یا حضوری اخیر بین مقامهای دولت بایدن و همتایان اروپایی است. آنها بخشی از یک کوشش دیپلماتیک تمام عیار به جهت مطرح ساختن مجدد آمریکا به عنوان رهبر در مدیریت ثبات جهانی و اطمینان بخشی دوباره به همپیمان های آسیب دیده از لحن اغلب قلدرمابانه، و بی اعتنای دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق هستند.

طبق یک بیانیه وزارت دفاع آمریکا، ملاقات آستین با آنگرت کرامپ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان و دیگر مقامهای امنیتی و دفاعی آلمان هدفش تقویت ارزشی است که آمریکا برای روابط دفاعی دوجانبه با یکی از نزدیکترین همپیمانان ما در ناتو قائل است.

طبق این بیانیه: آمریکا مشتاق به کشاندن آلمان به سمت مبارزه با نفوذ بدخیم رقبای استراتژیک مشترک ما است؛ صحبتی که اشاره به روسیه، نقطه فشار بین دو طرف دارد.

جو بایدن نیز همچون دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 مخالفت نموده است. بایدن آن را برای آلمان یک معامله بد خوانده و به نظر می رسد که میخواهد سیاست تحریمها را که از دوره ترامپ به جا مانده ادامه دهد.

مساله بودجه نظامی نیز یک مورد مناقشه برانگیز دیگر باقی مانده از سالهای دولت ترامپ و همچنین دولت اسبق باراک اوباماست که جو بایدن در آن معاون رئیس جمهور بود. آلمان طبق ارقام مربوط به ناتو، از سال 2013 بودجه نظامی خود را به میزان حدودا یک سوم افزایش داده است اما احتیاج خواهد داشت برای دستیابی به رقم مورد توافق قرار گرفته دو درصد از فراوری ناخالص داخلی تا سال 2024 بیشتر برای دفاع هزینه کند.

آلمان در میان اعضای ناتو جزو آنهایی است که کمتر از سطح متوسط برای امور دفاعی هزینه میکنند. این کشور جزو معدود اعضایی بوده که کمتر از یک معیار دیگر هزینه صرف کرد، یعنی صرف 20 درصد از بودجه نظامی برای تجهیزات.

آستین برنامه دارد که از برلین به جنوب آلمان، محل قرار دریافت فرماندهی های اروپا و آفریقای ارتش آمریکا برود. آلمان میزبان یکی از بزرگترین گروه های نیروهای نظامی آمریکا در خارج از خاک این کشور بوده و حضور چند دهه ای آنها عمدتا از بابت دلایل مالی، امنیتی و سمبلیک مورد حمایت قرار گرفته است. دستور بایدن برای متوقف کردن تصمیم رئیس جمهور قبلی آمریکا برای خارج ساختن بالغ بر 12000 سرباز از آلمان و تجدید نظر در این تصمیم باعث رضایت خاطر تعداد زیادی در آلمان شد.

با این حال آلمان در تاریخش بعد از جنگ جهانی دوم شاهد جریانهای ضد جنگ و ضد هسته ای نیز بوده و حزب سبزها و همین حزب چپ آلمان مرتبط با آن هستند. حزب سبز آلمان در صندلی قدرتمندی برای پیوستن به دولت بعدی بعد از انتخابات سراسری ماه سپتامبر قرار داشته و حتی ممکن است اداره کننده آن باشد.

میزبانی از سربازان آمریکایی به معنی تحمل یک سری عملیاتها همچون حملات پهپادی اجرا شده از سوی نیروهای آمریکایی از محل خاک آلمان است که سبب نارضایتی عمیق بسیاری از اعضای حزب سبزها می گردد. کمپین حزب سبزها عمدتا حامی ناتو و روابط ترانس آتلانتیک است اما در عین حال خواهان یک آلمان عاری از تسلیحات هسته ای است. این امر سبب خنثی شدن برنامه ریزی های نظامی آمریکا و تعارض با سیاست اشتراک هسته ای ناتو می گردد.

این حزب همچنین خط مشی دو درصدی مربوط به بودجه نظامی را خودسرانه می خواند و به جایش خواستر تقسیم عادلانه بار هزینه ها شده است.

سبزهای آلمان با تداوم نقش آفرینی این کشور در افغانستان نیز چندان موافق نیستند و سخنگوی وزارت دفاع آلمان اظهار کرد این امر جزو مسائل رده بالای دستور کار سفر آستین است. مجلس آلمان درماه مارس رای به تمدید نقش آفرینی این کشور در ماموریت ناتو در آنجا داد. بیشتر گروه مجلسی حزب سبزها به این لایحه رای مخالف یا ممتنع دادند.، ایسنا

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 139705

به "آمریکا و آلمان در آستانه احیای همکاری امنیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا و آلمان در آستانه احیای همکاری امنیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید