آمریکا، کوزوو را تهدید کرد

به گزارش مجله سرگرمی، بلگراد- خبرنگاران- نمایندگان شورای امنیت ملی آمریکا در ملاقات با مقامات ارشد کوزوو هشدار دادند که اگر پریشتینا به ادامه مالیات 100 درصدی بر کالاهای وارداتی از صربستان ادامه دهد، با عواقب جدی از جمله بسته شدن پایگاه نظامی بوندستیل آمریکا روبرو خواهد شد.

آمریکا، کوزوو را تهدید کرد

به گزارش خبرنگاران، پایگاه های خبری اینترنتی بالکان پنجشنبه گزارش دادند؛ جان ارات و برد برکلی همچنین در ملاقات با سران حکومت کوزوو تأکید کردند که همچنین در صورت ادامه سیاست افزایش مالیات کالا وارداتی از صربستان، ممنوعیت صدور ویزا و لغو یاری در بخش امنیتی به کوزوو توسط آمریکا نیز وجود دارد.

ارات و برکلی در طول اقامت دو روزه در پریشتینا، با مقامات بلند پایه از جمله هاشم تاچی رییس جمهوری کوزوو دیدار و گفت وگو کردند.

این دو مقام آمریکایی در عین حال معتقدند که بلگراد و پریشتینا برای حل مسأله کوزوو بایستی تا سرانجام امسال میلادی به وسیله گفت وگو و مذاکرات به توافق برسند؛ زیرا که ناکامی در این مورد برای طرفین موجب رکود برنامه های سیاست داخلی و خارجی خواهد شد.

پس از افزایش 100 درصدی مالیات بر کالاهای وارداتی از صربستان از سوی دولت کوزوو در دوم آذرماه امسال، ساکنان منطقه کوزووسکا میتروویتسا در شمال کوزوو که اکثریت صرب هستند در اعتراض به افزایش 100 درصدی مالیات بر کالاهای وارداتی از صربستان تظاهرات کردند و خواستار لغو آن شدند.

به دنبال تصمیم حکومت کوزوو برای افزایش 100 درصدی مالیات بر کالاهای صربستان، اتحادیه اروپا با اشاره به تشدید تنش روابط مالی، تجاری و سیاسی میان صربستان و کوزوو، از بلگراد و پریشتینا خواست که هرچه زودتر به اقدام های تحریک آمیز سرانجام دهند و برای عادی سازی روابط مالی، تجاری و سیاسی گام بردارند.

از طرف دیگر، کشمکش های سیاسی بین صربستان و کوزوو پس از عدم موفقیت کوزوو برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) در سال گذشته میلادی، تنش ها را افزایش داد و بروکسل در این راستا طرفین را به ادامه مذاکرات برای برطرف اختلافات فرا خوانده است.

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل کوزوو را استان جنوبی خود می داند، از هر گونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می نماید.

به رغم مذاکرات متعددی که بین بلگراد و پریشتینا به سرپرستی مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شده، مواضع صربستان و کوزوو به یکدیگر نزدیک نشده و مرتب اغتشاش هایی بین طرفین وجود دارد.

کوزوو با حمایت بسیاری از کشورهای غربی به خصوص آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا کوشش دارد که با عضویت در نهادهای بین المللی، بتواند اعلام استقلال خود را برای راه یافتن به سازمان ملل به عنوان عضو دائم به مرحله سرانجام برساند.

کوزوو براساس قطعنامه 1244شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژوئن سال 1999، تحت قیمومیت هیأت غیرنظامی این سازمان قرار گرفته و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به کی فور برای تأمین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند.

مجلس کوزوو در فوریه 2008 به طور یکجانبه استقلال این بخش از صربستان را بیان کرد؛ اما بلگراد با اعلام این که کوزوو، استان جنوبی صربستان است، اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواستار باطل شدن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید نموده اند که حکومت این کشور هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت بلگراد همواره در کنار صرب های این سرزمین واقع شده است.

اروپام**شبس**436**1917

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13967

به "آمریکا، کوزوو را تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا، کوزوو را تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید