آیا اینستاگرام باعث می گردد احساس منفی نسبت به خود داشته باشیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، در تحقیق دیگری که پیش از این پژوهش در سال 2017 صورت گرفته بود، محققان دریافتند صرف وقت زیاد برای انداختن یک سلفی عالی می تواند نشانه این باشد که فرد از عدم رضایت از بدن رنج می برد.

آیا اینستاگرام باعث می گردد احساس منفی نسبت به خود داشته باشیم؟

وب سایت فرادید نوشت: اغلب ما فکر می کنیم تصاویر زیبا و به شدت ویرایش شده دیگران در شبکه های اجتماعی باعث می گردد احساس بدی نسبت به بدن خودمان پیدا کنیم. اما تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

اگر به محض بیکار شدن سراغ فیس بوک و اینستاگرام می روید و صفحات آن را بالا و پایین می کنید، باید بدانید به هیچ وجه تنها نیستید.

اما آیا به این فکر نموده اید که تصاویری که دیگران از بدن های خود به نمایش می گذارند-مثلا تصویری از تعطیلات یک دوست یا سلفی یک سلبریتی در محیط باشگاه-چه تاثیری بر نگرش و طرز تلقی شما از بدن های خودتان خواهد داشت؟

طی سال ها، پژوهش های بسیاری در زمینه چگونگی عرضه استاندارد های غیرواقعی زیبایی توسط رسانه های جریان اصلی (رادیو و تلویزیون) - در قالب تصاویر دستکاری شده (فتوشاپی) سلبریتی ها یا مدل های به شدت لاغر و استخوانی- انجام گرفته است.

امروز و در عصر اینفلوئنسر هایی که همه جای شبکه های اجتماعی حاضر هستند، بعید نیست به ذهنمان خطور کند که وقتی پای طرز تلقی از بدن هایمان به میان می آید، شبکه های اجتماعی به اندازه رسانه های جریان اصلی، مضر هستند.

اما واقعیت بسیار ظریف تر از این هاست، و ممکن است راه هایی وجود داشته باشد که شما بتوانید با تنظیم صفحات اینستاگرامی خود، احساس شادی بیشتری پیدا کنید یا حداقل، از احساس بد و منفی نسبت به خودتان دست بردارید.

یادآوری این نکته لازم است که پژوهش در زمینه رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر طرز تلقی افراد نسبت به تصویر بدن در مراحل ابتدایی به سر می برد و در اغلب مطالعات این چنینی متغیر ها با هم رابطه همبستگی دارند. بطور مثال، نمی توان به درستی معین کرد، آیا فیس بوک است که باعث می گردد افراد احساس منفی نسبت به ظاهر خود پیدا نمایند یا افرادی که نگران ظاهر خود هستند، بیشتر از سایرین از فیس بوک استفاده می نمایند.

مرور نظام مند 20 مقاله که در سال 2016 به چاپ رسیده اند نشان می دهد، وقتی پای افکار منفی نسبت به بدن تان در میان باشد، فعالیت های عکس-پایه، مانند چرخ زدن در اینستاگرام یا پست کردن عکس هایی از خودتان، یک مشکل محسوب می گردد.

اما راه های متفاوتی برای استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد که می تواند تاثیرات متفاوتی بر ما داشته باشد. بطور مثال، آیا شما فقط مصرف نمایندگان پست های دیگران هستید یا از خود سلفی می گیرید، ویرایش می کنید و آن را در شبکه های اجتماعی پست می کنید؟ آیا شما اعضای خانواده و دوستان صمیمی تان را دنبال می کنید یا فهرست طویلی از سلبریتی ها و اینفلوئنسر ها را در دنبال شوندگان خود دارید؟

تحقیقات نشان می دهد بسیار مهم است که خودمان را با چه کسانی مقایسه می کنیم.

جاسمین فاردولی، پژوهشگر از دانشگاه مک کوآیر سیدنی در استرالیا می گوید: مردم ظاهر خودشان را با ظاهر تصاویر اینستاگرامی یا هر پلت فرم دیگری که در آن فعال هستند، مقایسه می نمایند و اغلب خودشان را در موقعیتی پایین تر و بدتر از دیگران می بینند.

در پژوهشی که با مشارکت 227 دانشجوی زن انجام شد، زنان گزارش دادند هنگامی که از فیس بوک استفاده می نمایند، ظاهر خود را در مقایسه با سلبریتی ها منفی ارزیابی می نمایند، اما در مقایسه با اعضای خانواده شان چنین چیزی صادق نیست.

آشنایان یا افرادی که چندان به فرد نزدیک نیستند، بیشترین تاثیر را بر تلقی او نسبت به بدنش دارند.

فاردولی می گوید دلیل این مسئله این حقیقت است که افراد فقط یک بعد از زندگی خود را در فضای آنلاین منتشر می نمایند؛ بنابراین اگر کسی را از نزدیک بشناسید، می دانید که این تصاویر فقط بخش کوچکی از بهترین های او هستند، اما اگر فقط یک آشنایی دور با فرد مورد نظر داشته باشید، اطلاعات بیشتری از او برای ارزیابی عکس هایش در اختیار ندارید.

تاثیر منفی

محققان نشان می دهند وقتی فهرست دنبال نمایندگان شما شامل تعداد زیادی از حساب های کاربری اینفلوئنسر ها باشد، همه محتوا ها به یک اندازه بر شما تاثیر نخواهد داشت.

یک پژوهش نشان می دهد دیدن عکس هایی که افراد زیبا در حین تمرینات ورزشی یا تظاهر به تمرینات ورزشی با هشتگ fitspo# از خود ثبت می نمایند، باعث می گردد نسبت به خودتان بی رحم تر شوید.

استادیار دانشگاه وست انگلند در بریستول، ایمی اسلیتر، پژوهی را در سال 2017 منتشر کرد و در آن با 160 زن که در صفحات اینستاگرام تصاویر fitspo، نقل قول های انگیزشی در خصوص دلسوز بودن نسبت به خود، یا هر دو، را رصد نموده بودند، مصاحبه انجام داد.

آن هایی که فقط تصاویری با #fitspo تماشا نموده بودند نسبت به خود دلسوزی کمتری داشتند، اما آن هایی که نقل قول هایی مثل تو همانطور که هستی کاملی را دیده بودند، نسبت به خودشان مهربان تر بودند و احساس بهتری نسبت به بدن هایشان داشتند.

آن هایی که در معرض هر دو محتوا بودند، تاثیر بیشتری از نقل قول های انگیزشی گرفته بودند تا تصاویر #fitspo.

تحقیق مشابهی که اوایل همین سال با مشارکت 195 زن جوان انجام شد نشان داد زنان در روبرو با تصاویری با هشتگ #رضایت از بدن، رضایتشان نسبت به شکل بدن هایشان افزایش می یافت.

اما هم چنان یک سویه منفی نسبت به تصاویری که رضایت از بدن را منعکس می نمایند، وجود دارد و آن این است که تمرکز این تصاویر هم چنان بر بدن است.

طی همان تحقیق از زن ها خواسته شد بعد از دیدن تصاویر 10 عبارت درباره خودشان بنویسند و اغلب آن ها به جای تمرکز بر مهارت ها و ویژگی های شخصیتی شان بر شکل بدن شان تمرکز می کردند و خود را ابژکتیفای-توصیف در قالب یک شِیء -می کردند. هر قدر میزان تمرکز بر مهارت ها و شخصیت در توصیف خویشتن کاهش پیدا می کرد، میزان توصیف خود در قالب شی ء. self-objectification افزایش می یافت.

اسلیتر می گوید، بهر حال افرادی هم که جملاتی مثل من زیبا هستم را می نویسند به اندازه آن هایی که نسبت به بدن هایشان ناراضی هستند، درگیر ظواهراند. اما این امکان وجود دارد که افراد خوشبین، علاوه بر منابع ظاهری، منابع درونی این زیبایی را هم نام ببرند.

فاردولی می گوید: چه فرد نسبت به بدن مثبت اندیش باشد و آن را زیبا توصیف کند و چه از بدن خود رضایت نداشته باشد، موضوع اصلی این است که در تمام کمپین هایی که برای ارتقاء تصور افراد نسبت به خودشان طراحی شده است، آن چه مهم است شکل بدن است.

عشق سلفی

وقتی پای پست کردن تصاویری از خودمان دررسانه های اجتماعی به میان می آید، عکس های سلفی در معرض توجه بیشتری قرار می گیرند.

استادیار دانشگاه یورک، در تورنتو، جنیفر میلز، از دانشجویان زن خواست که با آی پد یک عکس سلفی از خود بگیرند و در اینستاگرام یا فیس بوک خود به اشتراک بگذارند.

یک گروه فقط می توانست یک عکس بیندازند و بدون هیچ تغییر و ویرایشی آن را پست کند، اما گروه دیگر این فرصت را در اختیار داشت که هر تعداد عکس که می خواهد بیندازد و آن را از طریق یک اپلیکیشن ویرایش عکس، ویرایش کند.

میلز و همکارانش دریافتند که همه سلفی بگیرها-چه آن هایی که اجازه داشتند عکس هایشان را ویرایش نمایند و چه آن هایی که فقط یکبار فرصت عکس انداختن داشتند-نسبت به لحظه ای که برای انجام آزمایش وارد شدند، احساس جذابیت کمتر و اعتماد به نفس پایین تری داشتند.

میلز گفت: حتی آن هایی که فرصت ویرایش عکس را داشتند هم احساس بدی داشتند، چون بیشترشان بر جنبه هایی از عکس که دوست نداشتند، تمرکز نموده بودند.

برخی از آن ها قبل از پاسخ به این سوال که چه احساسی نسبت به تصویری که پست نموده اند دارند، می خواستند بدانند آیا کسی عکس شان را لایک زده یا نه.

این یک احساس الاکلنگی است، در نقطه اوج بسیار نگران هستید که آیا دیگران شما را تایید می نمایند یا نه، و بعد با تایید آن ها احساس خوبی به دست می آورید و هیجان شما فروکش می نماید. اما این آخرین بار نیست که چنین احساسی را تجربه می کنید، شما یک عکس سلفی دیگر می گیرید و داستان تکرار می گردد.

در تحقیق دیگری که پیش از این پژوهش در سال 2017 صورت گرفته بود، محققان دریافتند صرف وقت زیاد برای انداختن یک سلفی عالی می تواند نشانه این باشد که فرد از عدم رضایت از بدن رنج می برد.

اما همچنان سوال های بی پاسخ زیادی درباره تصور از بدن و رسانه های اجتماعی وجود دارد.

تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته اغلب تمرکزشان بر زنان جوان بوده است، زیرا به صورت سنتی این باور وجود دارد که زنان جوان نگرانی بیشتری نسبت به تصویر بدن خود دارند.

اما پژوهش هایی که به تازگی صورت گرفته است نشان می دهد که مردان نیز از این قاعده مثتنی نیستند.

بطور مثال نتیجه یک تحقیق که روی مردانی که محتوا های #fitspo تماشا می کردند، انجام شد، نشان داد این مردان بیش از سایرین به عضلات خود اهمیت می دادند و ظاهر خود را با دیگران مقایسه می کردند.

فاردولی می گوید، تحقیقات بلند مدت در این زمینه بسیار مهم هستند. زیرا هم اکنون نمی دانیم که آیا رسانه های اجتماعی تاثیرات انباشتی دارند یا خیر؛ و اینکه با استفاده از رسانه های اجتماعی در بلند مدت چه تغییری در نگرش افراد نسبت به بدن هایشان ایجاد می گردد.

حالا، سوال این است، هم اکنون باید چه کنیم تا احساس بهتری نسبت به بدن هایمان داشته باشیم؟

میلز یک پیشنهاد بسیار خوب دارد که می تواند برای همه مفید باشد: تلفن های هوشمندتان را کنار بگذارید.

مدتی به خودتان مرخصی بدهید و در فعالیت هایی مشارکت کنید که هیچ ارتباطی به ظاهر و مقایسه کردن خودتان با دیگران نداشته باشند.

گام بعدی می تواند تقویت تفکر انتقادی و ویرایش فهرست دنبال شوندگان باشد.

اگر دائم عکس هایی را که در خصوص بدن و ظاهر هستند جستجو می کنید بهتر است پیج هایی با مضامین مسافرت و طبیعت را به حساب های کاربری ای که دنبال می کنید بیفزایید.

بهر حال، کنار گذاشتن رسانه های اجتماعی برای بسیاری نشدنی است. به خصوص وقتی که هنوز تاثیرات آن در صورت استفاده بلند مدت شخص نشده است.

اما همواره به یاد داشته باشید که زندگی چیز هایی بیشتر از بدن و ظاهر است.

منبع: BBC

مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا

sharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی

liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری

mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید

منبع: زندگی امروز
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18128

به "آیا اینستاگرام باعث می گردد احساس منفی نسبت به خود داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اینستاگرام باعث می گردد احساس منفی نسبت به خود داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید