اقتداری از جنس دانش بنیان ها، دستگاهی که پرمدعاهای جهان طالب آن هستند

به گزارش مجله سرگرمی، معاون معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به فراوری روزانه 30 دستگاه تنفس مصنوعی بومی در شرایطی که کشورهای پرمدعایی مانند آمریکا ناله کمبود سر می دهد، می بالد و تاکید می نماید که در حال حاضر در فراوری انواع وسایل مورد احتیاج برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به اشباع رسیده ایم.

اقتداری از جنس دانش بنیان ها، دستگاهی که پرمدعاهای جهان طالب آن هستند

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، چند صباحی است دنیا و حتی کشور عزیزمان ایران درگیر یک ابرچالش دنیای به نام کرونا شده است. دانشمندان و عظیمان دنیا در کوشش هستند تا بتوانند راهی برای ریشه کن کردن این ویروس پیدا نمایند، در این بین نخبگان و مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان کشور آستین همت بالا زدند تا با اقتدار و صلابت از علم و دانشی که در مرز و بوم خود از عظیمان حوزه علم آموخته اند را به منصه ظهور بگذارند.

شرکت های دانش بنیان با عزم و اراده خود پیروز شدند گام های بلندی در حوزه های پیشگیری، تشخیص و درمان هدف گذاری و اجرایی نمایند؛ به طوری که پیروز شدند در بسیاری از تجهیزات و امکانات مراقبتی و درمانی ویروس کرونا خودکفا شوند و احتیاجی به واردات تجهیزات بیمارستانی همچون ماسک های N95، مواد ضدعفونی نماینده، کیت های تشخیصی و پلاسمادرمانی نداشته باشیم. این کوشش های شبانه روزی و بی وقفه جوانان نخبه کشورمان ما را بر این داشت تا گفت وگویی با اسماعیل قادری فر معاون معاونت علمی و رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشیم.

قادری فر در این گفت وگو اعلام نمود: در حال حاضر کشور عظیم و پرمدعایی مانند آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی ناله کمبود ونتیلاتور را می زنند که در این بین محققان ایرانی و شرکت های دانش بنیان با تیراژ حداقل 30 دستگاه در روز و 900 دستگاه در ماه پیروز شدند این دستگاه را بر پایه آخرین استانداردهای روز دنیا فراوری و فناوری ایرانی و کالای ایران ساخت پزشکی ایرانی را در خدمت درمان بیماران بر پایه استانداردهای روز دنیا قرار دهند.

وی تاکید نمود که در حال حاضر کشور در فراوری انواع وسایل مورد احتیاج برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به اشباع رسیده و خوشبختانه مراحل بالینی تست های پلاسمای کرونایی نیز مثبت اعلام شده است.

قادری فر ایمان دارد که رتبه شاخص دنیای نوآوری ایران تا خاتمه سال 2020 افزایش می یابد و در این گفت وگو از یاری سازمان غذا و دارو که در این شرایط حساس بدون بروکراسی و بی وقفه کار تایید و احراز صلاحیت توان شرکت های دانش بنیان را انجام می دهد، تشکر کرد.

گفت وگوی ما با معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری را در ادامه می خوانید.

فارس: معاونت علمی برای پشتیبانی و حمایت از دانشمندان ایرانی برای ساخت واکسن و داروی کرونا چطور قدم برداشته؟

قادری فر: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از ارکان تسهیل گر در حوزه توسعه دانش، فناوری و نوآوری در کشور وظیفه ذاتی و حاکمیتی خود را بر این مبنا قرار داده که از جامعه علمی و فناوری کشور با ایجاد و توسعه پلتفرم شرکت های دانش بنیان و کسب وکارهای نو و یا استارتاپ ها حمایت کند و بلافاصله با روبروه با شیوع ویروس کرونا کمیته علمی کرونا با تعامل مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی کشور سعی نموده وظیفه خود را در حمایت از فناوران و نوآورانی که برای مقابله با شیوع گسترده و درمان این بیماری مورد نظر کشور است را انجام دهد و این مسؤولیت توسط دکتر ستاری به ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی سپرده شد.

پدیده شیوع ویروس کرونا یک پدیده زیست فناورانه و بیولوژیک است؛ بنابراین ستاد توسعه فناوری های زیستی معاونت علمی ماموریت پیدا کرد به عنوان دبیرخانه کارگروه علمی از شرکت های دانش بنیانی که توانایی ارائه راه حلهای خلاقانه، هدفمند و محصولات را در سه حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا دارند را حمایت کند.

در فراوری انواع وسایل مورد احتیاج برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به اشباع رسیده ایم

فارس: کمی بیشتر از حوزه پیشگیری برایمان بگوید.

قادری فر: در این حوزه فراوری انواع ماسک های نانویی N99، N95 یا فراوری انواع مواد ضدعفونی نماینده استاندارد مدنظر کشور است و شرکت های دانش بنیان در این زمینه به خوبی درخشیدند و با حمایت های جدی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد و امروزه در فراوری انواع وسایل مورد احتیاج برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به اشباع رسیده ایم. انواع ماسک، ضدعفونی نماینده ها، لباس های محافظتی یا گان های ویژه ای که مورد احتیاج مردم و کادر درمانی قرار می گیرد به وفور در مراکز درمانی و کشور وجود دارد و مردم می توانند از آنها استفاده نمایند.

سازمان غذا و دارو بدون بروکراسی و بی وقفه کار تایید و احراز صلاحیت توان شرکت های دانش بنیان را انجام می دهد

فارس: در حوزه تشخیصی چطور؟

قادری فر: در این حوزه ساخت انواع کیت های تشخیصی که براساس استانداردهای روز دنیا بتوانند شناسایی بیماران را انجام دهند، ساخت دوربین های تب سنج حرارتی و ساخت دستگاهی مانند پالس اکسی متر که به صورت ابتدایی و دستی می توانیم اکسیژن خون هر فرد مبتلا را به سرعت در منزل بسنجیم. در این حوزه شرکت های دانش بنیان به صورت جدی ورود کردند و مورد حمایت قرار گرفتند و در حال طی کردن جهت بسیار خوبی هستند؛ به طوری که سازمان غذا و دارو مرجع اصلی تایید این اقلام در کنار معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و بدون بروکراسی و بی وقفه کار تایید و احراز صلاحیت توان شرکت های دانش بنیان را انجام می دهد و به تبع در این حوزه هم مسئله ای وجود ندارد.

فارس: چه برنامه ای برای فراوری واکسن دارید؟بحث درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا گام نهایی است که مورد آنالیز و هدف گذاری قرار گرفته که یکی از آ نها فراوری انواع داروهای رایجی است که طبق پروتکل درمانی در حال حاضر در بیمارستان های سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد و داروهایی که به صورت معمول برای این بیماری یا بیماری های مشابه استفاده می شوند مانند داروی فاوی پیراویر که بحث فراوری انبوه آن در کشور مطرح شده و در پروتکل های درمانی انجام می گردد و در حوزه فراوری دارو شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی توانمندی که تاییدیه ستاد سازمان غذا و دارو را گرفته اند مورد حمایت قرار می گیرند.

قادری فر: برای درمان اختصاصی کرونا و فراوری واکسن مربوطه که یک ایمنی افزایی است شرکت های دانش بنیان و فناوران عمدتاً جوان ایرانی هم پا با محققان برتر دنیا در مرحله کارآزمایی های بالینی و راه یافتن راه حلهای خلاقانه هستند. معاونت علمی در کمیته علمی مربوطه از تمام فناوران، شرکت های دانش بنیان و نوآروان حوزه های تحقیقاتی کشور که بتوانند ایده های خود را به صورت علمی چه در ساخت واکسن، ساخت داروهای اختصاصی این بیماری مطرح نمایند حمایت می نماید. شرکت های دانش بنیان در کشور هم پا با محققان دنیای در حال تحقیق و پژوهش هستند؛ بنابراین اگر فناور، نوآور یا شرکت دانش بنیانی مدعی است که می تواند راه حل نوآورانه ای برای فراوری دارو یا واکسن بیماری ویروسی انجام دهد بلافاصله می تواند طرح خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کارگروه توسعه علمی موضوع را به ستاد زیست فناوری ارائه دهد.

فارس: آیا طرحی را هم در این زمینه دریافت نموده اید؟

قادری فر: بله؛ هم اکنون طرح های مختلفی را دریافت نموده ایم و در حال ارزیابی و بازبینی هستیم به طوری که در تعطیلات نوروز و تعطیلات ابتدایی آغاز سال همکاران ما حضور داشتند و به صورت برخط ایده های را دریافت، رصد و پالایش می نمایند و امیدوارم در این مرحله بتوانیم سربلند بیرون بیاییم و هم پا با مراکز تحقیقاتی دنیا بحث دارو و واکسن را کشف کنیم. بحث واکسن، درمان و دارو موضوعی نیست که ظرف مدت زمان چند روزه و یا چند هفته ای به نتیجه برسد، طبیعتا باید کارآزمایی های بالینی در بُعد حیوانی و بعد از آن روی انسان آزمایش گردد و براساس منشور اخلاقی مربوطه توسط کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تایید قرار بگیرد و توسط رسانه های جمعی پس از تایید سازمان غذا و دارو به مردم عرضه گردد. هر پیشنهاد و پروپوزالی که توسط شرکت دانش بنیان، محققین و فناوران ایرانی عرضه گردد مورد آنالیز دقیق قرار می گیرد و بدون بروکراسی در اختیار معاونت قرار می گیرد و بعد از به نتیجه رسیدن آنالیز های اولیه در سیر مراحل حمایتی معاونت قرار می گیرند.

شاهد پیشرفت های فوق العاده ای در حوزه تجهیزات پزشکی و درمانی کشور هستیم

شاهد پیشرفت های فوق العاده ای در حوزه تجهیزات پزشکی و درمانی کشور هستیم. فراوری انواع دستگاه های ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی که یکی از بهترین ابزارهای درمانی برای بیماران بدحال کرونایی مخصوصاً بیمارانی که در ICU ها بستری هستند را داشتیم که پیشرفت بسیار عظیمی برای کشور در این حوزه است. در حال حاضر کشور عظیم و پرمدعایی مانند آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی ناله کمبود ونتیلاتور را می زنند که در این بین محققان ایرانی و شرکت های دانش بنیان با تیراژ حداقل 30 دستگاه در روز و 900 دستگاه در ماه پیروز شدند این دستگاه را بر پایه آخرین استانداردهای روز دنیا فراوری و فناوری ایرانی و کالای ایران ساخت پزشکی ایرانی را در خدمت درمان بیماران بر پایه استانداردهای روز دنیا قرار دهند.

فارس: یکی از پیروزیت های شرکت های دانش بنیان فراوری دوربین های حرارت سنج بود، این دوربین ها در چه نقاطی از شهر نصب شدند؟

قادری فر: سال جاری شاهد کاهش چشمگیر سطح مراجعات و سفرهای مردم بودیم با این وجود برای حوزه تشخیص احتیاجمند دوربین های حرارتی در فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و اماکن پرتردد بودیم که بتوانیم از این دوربین ها که در کمترین زمان ممکن می توانند تشخیص را انجام دهند، استفاده کنیم. دوربین های حرارتی بومی هم ساخت ایران شدند.

مراحل بالینی تست های پلاسمای کرونایی مثبت اعلام شد

شاید یکی از دلایلی که این روزها آمارها دقیق تر شده ابزارهای مورد احتیاج برای شناسایی بیماران است که فراهم شده و جهادگران عرصه سلامت و وزارت بهداشت سریع تر و نزدیک تر می توانند بیماران بالقوه را شناسایی، قرنطینه و در سیر مراحل درمان قرار دهند و امیدوارم بتوانیم با پویش در خانه بمانید بزودی شاهد قطع زنجیره این بیماری باشیم و به سمت در جهت سلامت گام برداریم.

فارس: تست های اولیه انسانی برای درمان بیماران کرونایی توسط پلاسمای افراد بهبود یافته به چه مرحله ای رسیده است؟

قادری فر: خوشبختانه مراحل اولیه کارآزمایی بالینی برای بیماران حوزه انسانی تست شده که یکی از روش های نوینی است که در دنیا با ابتکار دانشمندان و جوانان ایرانی به کار می رود؛ فناوری هایی که در لبه دانش و مرز دانش هستند و در حال حاضر پس از انجام مراحل بالینی تست های پلاسمای کرونایی مثبت اعلام شده. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در کنار این نغمت و آسیب هایی که ناشی از بیماری وجود دارد در حال یک رزمایش عظیم ملی و مردمی برای مقابله بیولوژیک با یک پدیده نوظهور در دنیا هستیم، امیدوارم با همت اندیشمندان و شرکت های دانش بنیان بتوانیم از این مرحله سخت عبور کنیم .

تا خاتمه سال 2020 رتبه شاخص دنیای نوآوری ایران قطعا افزایش می یابد

فارس: می توانیم بگوییم ایران در فعالیت های توسعه فناوری و نوآوری از صندلی خوبی برخوردار است؟

قادری فر: بله؛ همانطور که در 20 سال گذشته در حوزه جنبش نرم افزاری و فرایند فراوری علم به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرایند پرشتاب و رو به رشدی را آغاز کردیم که باعث خیرگی استکبار دنیای و مراکز معتبر علمی و علم سنجی دنیا شده است. فرایند فراوری علم، ایران را به صندلی 17-16 دنیا رسانده به طوری که کشورمان 8 سال درگیر جنگ تحمیلی بوده و در طول حیات 40 ساله درگیر تحریم های ظالمانه و فشارهای مستکبرین قرار گرفته است. براساس شاخص های دنیای نوآوری (GII) ایران در طول 2 سال گذشته رتبه شاخص دنیای نوآوری را از رتبه 130-120 در خاتمه سال میلادی گذشته به رتبه 64 رسانده و پیش بینی قطعی می کنیم تا خاتمه سال 2020 این رتبه چندین پله رشد کند و ما جزء رتبه های 35-34 دنیا یا حتی برتر از آن هم قرار بگیریم. خوشبختانه در فرایند فراوری علم پیشتاز بوده ایم و همچنان در منطقه آسیای جنوب غربی اول هستیم و در دنیا در زمینه شاخص اقتصاد دانش بنیان رتبه 17 را کسب نموده ا یم که از آن تحت عنوان (KEL) یاد می گردد.

رتبه های علمی کشور رو به رشد است و باید این سبد را افزایش دهیم تا در سبد محصولات شرکت های دانش بنیان بحث بازارسازی و ورود به بازار صندلی بیشتری پیدا کند که خوشبختانه از این منظر در منطقه آسیای جنوب غربی و خاورمیانه بی رقیب و ممتاز هستیم و باید این فرایند را ادامه دهیم تا شاخص های نوآوری کشور که در حقیقت اصلی ترین آن تاثیرگذاری بر فرایند زندگی مردم، درآمدسازی و رها شدن از اقتصاد نفتی است محقق گردد.

فارس: آیا برنامه ای برای صادرات محصولات دانش بنیان دارید؟

قادری فر: در کوشش هستیم در سال جهش فراوری به جزء ارتقاء صادرات محصولات دانش بنیان افزایش صادرات غیرنفتی کشور با هدف گسترش دیپلماسی فناوری به ویژه در کشورهای همسایه و منطقه را نیز هدف گذاری کنیم که برای تحقق این اهداف برنامه ریزی های خوبی اجرا شده و خواهد شد و ارائه تسهیلات ویژه ایجاد خط فراوری شرکت های دانش بنیان پیشگام صادرات است. ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای هدف یا اعطای تسهیلات توسعه صادرات به عنوان برنامه های محوری در معاونت علمی دنبال خواهد شد.

در حوزه آسیای جنوب غربی، آسیای مرکز و قفقاز با یک بازار 800 میلیون نفری روبرو هستیم و اگر در این حوزه ها به خوبی کار کنیم قطعاً صادرات محصولات دانش بنیان ها به عنوان برنامه های کلیدی و یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه گردد. از این طریق مرکز توسعه تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری برنامه های جامعی را هدف گذاری نموده است تا سال جاری شاهد تحقق صادرات یک میلیارد دلاری محصولات دانش بنیان ها باشیم.

... و کلام آخر:

قادری فر: جهادگران عرصه سلامت در حال حاضر با داروهای ایرانی مشغول درمان بیمارانی هستند که در ICU و بیمارستان ها دوران نقاهت را می گذرانند و فناوران و بخش داروسازی سلامت همچنان با صلابت و اقتدار با وجود برقراری شدیدترین تحریم هایی که علیه ملت ایران وضع شده، کار درمان برای بیماران را بدون وقفه انجام می دهند و ان شاءالله بتوانیم داروهای خاص حوزه بیماری کرونا را هم فراوری کنیم.

انتهای پیغام/

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 88183

به "اقتداری از جنس دانش بنیان ها، دستگاهی که پرمدعاهای جهان طالب آن هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتداری از جنس دانش بنیان ها، دستگاهی که پرمدعاهای جهان طالب آن هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید