انجام پروژه دستگاه ثبت امواج مغزی، اجرای 2 طرح پژوهشی درباره صرع

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، دکتر علی گرجی درباره کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (بنیاد ملی علم ایران) به وی داده شده است، گفت: سال هاست که بر روی دو پروژه بین المللی که در سطح دنیا نتایج خوبی را داشته مشغول فعالیت هستیم که قسمتی از آن را به ایران اختصاص داده ایم.

انجام پروژه دستگاه ثبت امواج مغزی، اجرای 2 طرح پژوهشی درباره صرع

انقلاب در ثبت امواج مغزی در راه است

رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان ادامه داد: یکی از این پروژه ها مربوط به دستگاه ثبت امواج مغزی است که تا سال آینده به سرانجام می رسد و با اتمام آن سیستم گذشته به طور کامل تغییر می نماید و انقلابی در زمینه ثبت نوار مغزی ایجاد می گردد، در واقع این دستگاه برای بیماری های غیر از صرع نیز تهیه نوار مغزی را مقدور خواهد نمود.

تحقیق درباره مهار منتشر شونده به عنوان عامل بیماری صرع و سردردهای میگرنی

وی گفت: پروژه دوم در زمینه مهار منتشر شونده به عنوان عامل بیماری صرع و سردردهای میگرنی است که 9 ماه پیش پس از اعطای این کرسی پژوهشی به من با توجه به وسعت این پروژه کرسی را به تحقیقات در این زمینه اختصاص دادیم.

دارنده کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره پدیده مهار منتشر شونده گفت: پدیده مهار منتشر شونده Spreading Depression در فیزیوپاتولوژی بیماری های عصبی متعددی نظیر میگرن و صرع نقش بسیار مهمی ایفا می نماید.

گرجی ادامه داد: در یکی از تحقیقات اجرا شده نشان داده شد که این پدیده باعث مهار فعالیت سیستم های مهاری GABA در سطح سلول های عصبی و سیناپس می گردد و با ایجاد شکلی از Disinhibition در شبکه عصبی سیستم لیمبیک باعث افزایش حساسیت پذیری بافت عصبی می گردد.

انجام دو طرح پژوهشی در رابطه با بیماری صرع

گرجی ادامه داد: این یافته در تحلیل وقوع دردهای میگرنی و بروز فعالیت تشنجی به علم علوم اعصاب یاری زیادی نموده و هدف جدیدی را برای درمان این بیماری ها که همان افزایش سیستم مهاری مغز است پیشنهاد می نماید. این قسمت از یافته ها در مجله Neuroscience به چاپ رسیده است.

استاد دانشگاه مونستر آلمان بیان نمود: در ادامه این طرح ما به دنبال یافتن داروهایی برای درمان این بیماری ها با استفاده از افزایش سیستم مهاری مغز هستیم که حدود 50 درصد از این تحقیق نیز به انجام رسیده و ادامه این طرح تا سرانجام سال 1395 پیش بینی می گردد.

بنیان گذار مرکز علوم اعصاب شفا در تهران خاطر نشان کرد: در مدت آغاز کرسی پژوهشی دو طرح با موضوع بیماری صرع انجام و مرحله اول هر دو طرح به سرانجام رسیده و منتشر شده است.

وی اضافه نمود: در طرح اول به بررسی دلیل اختلالات شناختی و حافظه در صرع اطفال پرداخته شد. در این طرح با استفاده از مدل حیوانی این نوع صرع مناطق قشر مغز و سیستم لیمبیک مورد بررسی قرار گرفتند.

دارنده کرسی پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: تحقیقات فوق نشان داد که حملات صرعی در بچه ها می توانند منجر به صدمات سلولی و مرگ نورونی شوند که اگر در مناطق یاد شده اتفاق افتد منجر به اختلالات شناختی-رفتاری و حافظه می شوند نتایج این تحقیق در ماه جولای امسال در مجله Neuroscience به چاپ رسید.

گرجی اظهار کرد: در طرح دوم صرع، به بررسی نقش کانال های TRPV1 در مدل های حیوانی صرع مقاوم به درمان پرداخته شد. این تحقیق که در مجله Synapse در جولای 2015 به چاپ رسیده مهار کانال های TRPV1 را به عنوان راهی احتمالی برای درمان صرع مقاوم به درمان پیشنهاد می نماید.

تبدیل متون قدیم پزشکی ایران به طب مدرن

وی بیان نمود: در مجموعه تحقیقاتی که از سال 2001 توسط تیم تحقیقاتی آغاز شده است، ما سعی بر تبدیل متون قدیم پزشکی ایران به طب مدرن داریم.

وی گفت: در این راستا مقالات متعددی در مجلات معتبر دنیای نظیر Lancet به چاپ رسیده است. با استفاده از فرصت کرسی پژوهشی ما به بررسی داروهای ضد درد و ضد التهاب ذکر شده در کتاب قانون ابوعلی سینا پرداختیم و با جمع بندی و بررسی با شیوه های مدرن آن ها را قابل استفاده و درک برای محققین و متخصصین در آوردیم.

گرجی اضافه نمود: این تحقیق در مجله Avicenna Journal of Phytomedicine در دو ماهه May-June به چاپ رسیده است.

انجام طرح های پژوهشی مشترک با آلمان و کانادا

وی با بیان اینکه دو تحقیق در زمینه درمان بیماری MS و زمینه های فیزیوپاتولوژی آن نیز اجرا شده است، بیان نمود: در این تحقیقات نقش ملاتونین و بوکلادزین در درمان MS بر روی مدل حیوانی کوپریزون به اثبات رسید. این دو تحقیق در دو مقاله مجزا در مجله Molecular Neurobiology به چاپ رسیده است.

گرجی اظهار داشت: مجموعه طرح های یاد شده حدود 20 تا 50 درصد پیشرفت داشته اند. با استفاده از موقعیت کرسی پژوهشی تعدادی طرح مشترک بین ایران-آلمان و ایران-کانادا با دانشگاه های مونستر آلمان و بریتیش کلمبیا نیز تعریف شده که طرح های فوق در مراحل ابتدایی بوده و حدود 10 درصد پیشرفت کاری داشته اند.

راه اندازی مرکز تحقیقاتی و درمانی سرطان در تهران تا سرانجام امسال

این متخصص مغز و اعصاب همچنین درباره راه اندازی دو مرکز تحقیقاتی و درمانی برای سرطان در کشور گفت: مرکز اول با نام مهر رضوی 11 مهرماه امسال افتتاح شد، با توجه به اینکه روانشناسی سرطان در ایران مغفول مانده همزمان با افتتاح این مرکز، کنگره تخصصی روانشناسی سرطان را برگزار کردیم.

وی اضافه نمود: مرکز تهران تا سرانجام امسال به اتمام می رسد در حال حاضر 80 درصد کارهای مربوط به ساختمان به اتمام رسیده و مشغول آموزش پرسنل هستیم.

گرجی درباره صندلی ایران در علوم اعصاب گفت: در چند سال اخیر به خوبی در این راستا حرکت نموده و رشد خوبی داشته ایم. جوانانی که آموزش مناسب دیده اند در این حوزه فعالیت می نمایند گرچه هنوز با سطح کلاس A دنیا فاصله داریم اما از نظر صندلی در نیمه بالای جدول در حوزه علوم اعصاب قرار داریم و در صورت حمایت مطمئن هستم تا 10 سال آینده جزء 10 کشور برتر دنیا در زمینه علوم اعصاب می شویم.

دکتر علی گرجی استاد و رئیس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان و بنیان گذار مرکز علوم اعصاب شفا در تهران و مرکز تحقیقات علوم اعصاب رضوی در مشهد و دارنده بیست و یکمین کرسی پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این کرسی به مدت 5 سال به پروفسور گرجی اعطا شده و تا پنج سال دیگر نیز قابل تمدید است.

وی در راه اندازی و تکمیل این مراکز از متخصصان آلمانی وکارشناسان علوم اعصاب سراسر دنیا یاری گرفته است.

هدف از اعطای کرسی پژوهشی به مشاهیر علمی کشورمان گسترش ارتباطات علمی و کوشش برای استفاده بهینه از اندوخته های علمی دانشمندان ایرانی برای حل مسائل مختلف کشورمان است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50525

به "انجام پروژه دستگاه ثبت امواج مغزی، اجرای 2 طرح پژوهشی درباره صرع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام پروژه دستگاه ثبت امواج مغزی، اجرای 2 طرح پژوهشی درباره صرع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید