باید به چهارشنبه سیاه عادت کرد!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری سی ان بی سی آمریکا در گزارشی، به نوسانات شدیدِ اخیر در بازر رمزارز ها پرداخته و به طور خاص بر این مساله تاکید نموده که فراز و فرود های شدید در این بازار، بخشی از ماهیتِ آن است و درست به همین دلیل است که بسیاری از تحلیلگران مالی، این بازار را با سطحِ هشدار و ریسک بالا، دسته بندی می نمایند.

باید به چهارشنبه سیاه عادت کرد!

سی ان بی سی در این رابطه می نویسد: آیا می خواهید در بازار رمز ارز ها سرمایه گذاری کنید و یک شبه رهِ صدساله را طی کنید؟ اگر واقعا چنین است باید خود را برای روز های زیادی که شباهت زیادی به چهارشنبه گذشته دارند (29 اردیبهشت ماه) و در طی آن، رمز ارز ها (مخصوصا بیت کوین)، با سقوط قابل توجهِ ارزش و قیمت رو به رو شدند، آماده کنید.

به گزارش خبرنگاران، بیت کوین با سقوطِ تقریبا 30 درصدی، به قیمت 30 هزار دلار رسید و رمز ارزِ اِتِر نیز در کمتر از 24 ساعت، کاهش 40 درصدی را تجربه کرد و به کمتر از دو هزار دلار رسید. با این حال، هر دو رمز ارز، اندکی بعد بخشی از عقبگردِ خود را جبران کردند. با این همه، همگان باید بدانند که مسائلی از این دست (اتفاق افتادنِ نوسان های شدید و مکرر)، در بازار رمزارز ها کاملا طبیعی هستند.

متی گرینسپان اقتصاددان و بنیانگذار اقتصاد کوانتوم می گوید: سقوط های ناگهانی در بازار رمز ارز ها خیلی وحشتناک هستند. امری که کاملا در این بازار طبیعی است. با این حال، عده ای از سرمایه گذاران این مساله را فرصتی برای کسب منافع اقتصادی از سوی خود می بینند. این مساله موجب شده تا حتی بعضی از فعالان اقتصادی، از سرمایه گذاران بخواهند تا خود را با این واقعیتِ جدید هماهنگ نمایند.

ارزش و نوسانات شدید رمز ارز ها

بسیاری این سوال را می پرسند که چرا یک رمز ارز نظیر بیت کوین، تا این حد دچار نوسان می گردد؟ در پاسخ به این سوال می توان به مولفه های زیادی اشاره نمود.

برای مثال در چهارشنبه اخیر، موضع گیری اتحادیه بانکی چین در صدور هشدار به بانک های عضو خود مبنی بر اینکه تا جای ممکن باید از رمز ارز ها فاصله بگیرند و چین میخواهد در این رابطه دست به اقدامات تنظیمی و کنترل نماینده یِ گسترده بزند و همچنین موضع گیری ایلان ماسک مبنی بر اینکه شرکت خودرو سازی تسلا، دیگر بیت کوین را به مثابه شیوه ای از پرداخت برای فروش خودروهایش در نظر نمی گیرد، یاری زیادی به سقوط قیمت رمز ارز مذکور و کلیتِ رمز ارز ها کرد. در مدت اخیر، ایلان ماسک رئیس شرکت خودروسازی تسلا با توئیت های مکرر خود در رابطه با رمز ارزها، تا حد زیادی موجب شده بود تا قیمت آن ها افزایش یابد و افراد بیشتری تحریک به حضور در این بازار شوند.

با این حال، نوسان شدید قیمت بیت کوین تا حد زیادی بهایی است که سرمایه گذاران در این رمز ارز، به دلیل کمبود عرضه آن و همچنین عدم نظارت و پشتیبانیِ حتی یک بانک مرکزی (در دنیا) از این رمز ارز، پرداخت می نمایند. این ها دقیقا همان مسائلی هستند که حامیان بیت کوین از آن ها به عنوان محرک های اصلی ارزش دهی به بیت کوین یاد می نمایند.

بخشی از ارزشی که بیت کوین حامل آن است ریشه در همین محدود بودن و کمیابی آن دارد. در شرایط کنونی، 18.7 میلیون بیت کوین در دنیا در حال گردش است که تا حد زیادی به مجموعِ 21 میلیون بیت کوین در دنیا (کلِ بیت کوین های موجود در دنیا)، نزدیک است. از این منظر، در شرایط فعلی، بیت کوین، رمز ارزی است که تعدادی تعیین از آن موجود است و در صورت افزایش تقاضا، عرضه موثری برای آن انجام نمی گردد. امری که در برهه هایی که هیجان بر بازار حاکم است، می تواند موجب افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین گردد.

ارزش بیت کوین همچنین تا حدی تحت تاثیر شبکه غیرمتمرکز آن است. هیچ اقتدار مرکزی که قدرت کافی جهت مداخله در بازار بیت کوین را داشته باشد، عملا وجود ندارد. از سویی هیچ دولت یا بانک مرکزی نیز نمی تواند در مسائل مرتبط با بیت کوین و ارزش آن، مداخله کند.

اضافه بر این نباید فراموش کرد که بیت کوین هنوز یک پدیده کاملا جدید است. این پدیده، 13 سال قدمت دارد و هنوز از تاریخ چندانی برخوردار نیست. همین مساله موجحب شده تا عده ای از تحلیلگران بگویند که بیت کوین در حال اجرا کوشش های گسترده برای اکتشافِ قیمت خود است. همین مساله مهمترین محرک نوسان های قابل توجه بیت کوین است.

نوسانات قیمت بیت کوین از 1 ژانویه 2021، تا 19 مِی 2021

باید به نوسانات شدید در رمز ارز ها عادت کرد

بسیاری از ناظران و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نوسانات شدید بازار رمز ارز ها در روز ها و ماه های آینده نیز مجددا و مکررا تکرار خواهد شد. بدون تردید در ادامه راه نیز خبر های منفی در خصوص رمزارز ها منتشر خواهد شد و همین مساله چالش هایی اساسی را برای این بازار ایجاد خواهد نمود.

سقوط اخیر در بازار رمز ارز ها که بسیاری از آن با نام چهارشنبه سیاه یاد می نمایند، امری کاملا عادی در چهارچوب این بازار است. هنوز هم عده ای تاکید می نمایند که بازار رمز ارز ها و به طورخاص بیت کوین، بازار ریسک و خطر است و ریسک کردن در این بازار، یا با نتایج شگفت انگیز برای سرمایه گذاران همراه می گردد و یا شکست های سهمگینی را برای آن ها به بار خواهد آورد. نباید فراموش کرد که بیت کوین یک پدیده جدید است، اما در همین مدت کوتاه که عرضه شده، عملکردی چشمگیر را به ثبت رسانده که از بسیاری از دارایی های اقتصادی (حتی طلا) نیز بهتر بوده است.

تحلیلگران اقتصادی و اقتصادی بر این باورند که بیت کوین و دیگر رمز ارزها، پدیده های جدیدی هستند که بسیاری از شرکت های مطرح، به آن وارد شده اند. هر چه در ادامه راه، شرکت های بیشتری وارد بازار بیت کوین شوند، می توان انتظار داشت که این بازار با ثبات و آرامش بیشتر همراه گردد و در عین حال، این ثبات و آرامش را به نوعی به دیگر رمز ارز ها نیز منتقل کند. با این همه، نباید فراموش کرد که فعالیت و کنشگری در بازر رمز ارز ها و مخصوصا بیت کوین، اعصابی فولادین را می طلبد و باید در این جهت، خود را برای هر اتفاقی آماده کرد.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 145709

به "باید به چهارشنبه سیاه عادت کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید به چهارشنبه سیاه عادت کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید