تاثیر انقلاب اسلامی بر تحولات پژوهشی، پژوهش تا قبل از انقلاب وجود نداشته است

به گزارش مجله سرگرمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حوزه پژوهش در این 40 سال اتفاقات بسیار زیادی در دانشگاه ها اتفاق افتاده است؛ پژوهش تا قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشته و در طی این سال ها به وجود آمده است.

تاثیر انقلاب اسلامی بر تحولات پژوهشی، پژوهش تا قبل از انقلاب وجود نداشته است

دکتر محسن تفقدی در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص تحول ما در نگرش به پژوهش بعد از انقلاب، اظهار کرد: سیری که دانشگاه ها در کشور ما طی کردند بر همه عیان است؛ دانشگاه های قبل از انقلاب عمدتاً دانشگاه نسل یک بوده و بیشتر مبتنی بر آموزش و تربیت نیروی انسانی بودند.

وی افزود: زمانی که موضوع پژوهش در دانشگاه مطرح شد سیری کند و سخت داشت و با ابزارهای مختلفی که برای مقوله پژوهش، مقالات و … گذاشته شد به تدریج این قضیه مطرح و پررنگ شد، انتقادی که بعضی به این مسئله دارند این است که پژوهش در حد فراوری علم پیش نرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: چند سالی است که به این قضیه بیشتر توجه می شود، اگر ما به سیر فراوریات علمی کشور قبل از انقلاب و اندک سال هایی بعد از انقلاب نگاه کنیم فراوریات چیزی نزدیک به صفر بوده است و سیر نزولی بعد از سال های 68 هم به چشم می خورد اما از جایی به بعد شیب فراوریات علمی شدید می شود.

تفقدی بیان نمود: در حال حاضر از نظر فراوریات علمی یا گذر از نسل اول به نسل دوم اتفاقات خوبی رخ داده است و یکی از مکان هایی که بعد از انقلاب می توان به عنوان یک سیاست گذاری پیروز که منجر به نتیجه شده است به آن اشاره نمود در این حوزه است.

وی افزود: زمانی که کشور تصمیم گرفت پژوهش را تقویت کند با تنظیم آئین نامه ها، تشویق افراد مربوطه و آماده سازی فضا این قضیه به بار نشست و در حال حاضر ما نتیجه آن را می بینیم.

در زمینه شاخص های فراوری علم در منطقه اول هستیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در زمینه شاخص های فراوری علم با توجه به بعضی از شاخص رتبه 15 و بعضی دیگر رتبه 16 را داریم و همچنین در منطقه و بین کشورهای اسلامی اول هستیم.

تفقدی گفت: از یک مقطعی این نگرانی وجود داشت که تمرکز به صورت کامل روی شاخص های کمی نباشد به همین دلیل چند سالی است که بر شاخص های کیفی تمرکز شده است و در این زمینه سیر صعودی خوبی هم داشته ایم، به عنوان مثال زمانی که در منطقه از نظر شاخص های کمی اول بودیم با استناد به فراوریات علمی در شاخص های کیفی سوم بودیم که در حال حاضر در این زمینه هم اول هستیم. در شاخص هایی که در انتشارات مقالات و مجلات معتبر باید وجود داشته باشد سیر صعودی داشتیم و این امر در حال حاضر حرکتی رو به جلو دارد.

وی افزود: نقطه ای که در حال حاضر روی آن نقص داریم و بیشتر تمرکز روی آن است، چرخه علم به ثروت است، در این زمینه مقاله زیاد داریم، اما خروجی کار و فناوری آن کجاست؟

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این حوزه وزارت علوم پیش گام تر بوده و اقدامات در این حوزه در وزارت بهداشت با تأخیر شروع شده است.

تفقدی ابراز کرد: زمانی که سال 90 مسئولیت را پذیرفتم بحثی به نام فناوری مطرح نبود؛ از آن به بعد مدیریت و حرکت به سمت فناوری مطرح شد که قدمت این طرح برای ما کمتر از 10 سال است و در پنج سال اولیه کارهای زیرساختی و آماده سازی فکرها انجام می شده است که در چند سال اخیر شیب خوبی گرفته و اگر این حرکت خوب مدیریت شود نتایج خوبی در این حوزه شکل خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 50 هسته فناوری و شرکت داریم و بیش از 20 محصول که تعدادی از آن ها به خارج صادر می شوند؛ من معتقدم که تا بستر برای چنین اقداماتی فراهم است ما می توانیم در حوزه وزارت بهداشت و فناوری سلامت با برنامه ریزی و مدیریت خوب در 10 سال آینده اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بحث تکنولوژی اتفاق بزرگی رخ داده است، برای مثال عمده داروهای جدیدی که وارد درمان می شوند مبتنی بر داروهای نو ترکیب است، بعضی از شرکت ها ابتدا فناوری را از کوبا و ایتالیا آوردند که پیروزیت آمیز نبود ولی در حال حاضر شرکت هایی داریم که محصولات بیوتکنولوژیک را فراوری می نمایند، این مسئله پیچیدگی های خاص خود را دارد و زمانی که به طور کامل راه اندازی شود شاهد پیروزیت های بیشتری خواهیم بود.

تفقدی افزود: بعد از مدتی در فراوری داروهایی که از خارج وارد می کنیم توانایی پیدا نموده و از لحاظ اقتصاد درمان و سلامت این قضیه بسیار تأثیرگذار خواهد بود البته در داروهای بیوتکنولوژی هم این قضیه وجود دارد.

وی ادامه داد: به نظر من در 10 سال آینده، یکی از درخشان ترین قسمت هایی که در کل دانشگاه می تواند خودش را نشان دهد و نظر افراد را جلب کند در همین حوزه دارو است.

آموزش و پرورش خلاقیت افراد را قبل از ورود به دانشگاه می کشد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص روند تغییرات دانشگاه نسل اول به دوم و سیکل چرخه آموزش و پژوهش عنوان کرد: مشکل ما به آموزش و پرورش برمی شود چرا که ما خلاقیت بچه ها را قبل از ورود به دانشگاه می کشیم، مشکل اینجا است که ما خلاق ترین افراد را نداریم بلکه پرخوان ترین افراد به دانشگاه وارد می شوند که این خود ضربه اول است.

تفقدی بیان کرد: از زمانی که موضوع فناوری و فراوری پررنگ شده است؛ در این سال ها به این قضیه بیشتر توجه شده است چرا که در پژوهش ها با یادگیری الگوریتم هایی می توان فراوری علم داشت و لزوماً خلاقیت حرف اول را نمی زند.

وی افزود: ما در کوششیم که استارت آپ ها، بحث نوآوری و ایده پردازی را در دانشجوها فعال کنیم. این پتانسیل در دانشجوها وجود دارد اما پرورش پیدا ننموده است به همین دلیل کار در این قضیه با کندی و تأخیر جلو خواهد رفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر تمرکز و انسجام روی تبدیل علم به ثروت زیاد است به خصوص به دلیل دغدغه مهم کشور در اشتغال به این نتیجه رسیده ایم که راه نجات اقتصاد به معنای کل این است و در اشتغال، اس ان پی ها (small knowledge pace) در واقع شرکت های دانش بنیان کوچک را نجات می دهند به همین خاطر زیاد تشویق می شوند و روی آن ها تمرکز زیاد است.

تفقدی بیان نمود: بزرگترین مسئله در این راستا بعد از هدایت افراد زمانی است که می خواهند محصول را به فروش برسانند، مافیاها و فساد مالی است که در بسیاری از قسمت ها وجود دارد و سرعت را کم می نماید، با این وجود من هنوز هم خوشبین هستم.

وی در خصوص تمایل و تمرکز بیشتر اعضای هیأت علمی بر فراوریات پژوهشی و چاپ آن در ژورنال های خارجی و استفاده از آن فراوریات توسط دیگر کشورها گفت: اگر بخواهیم به چرخه علم به ثروت نگاه کنیم، فراوری علم یک پله است که باید طی شود اما ما زیاد روی این پله وقت گذاشته ایم و خرج نموده ایم که نقد به این مسئله وارد است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شما تا پژوهش نکنید نمی توانید فناوری داشته باشید و آن فناوری محل تردید است؛ اگر بدون پژوهش ادعای فناوری و نوآوری داشته باشیم درست نیست. پس نمی توان پژوهش را نفی کرد و گفت که رفتن به این سمت کار اشتباهی بوده است و باید گام به گام جلو رفت.

محسن تفقدی بیان نمود: تمام رتبه بندی بین المللی که در جهان وجود دارد و دانشگاه ها را ارزیابی می نماید مبتنی بر همین شاخص ها است و این واقعیتی است که تمام جهان آن را قبول دارد و ا صل این کار که ما بسازیم و دیگران استفاده نمایند یک تبادل علمی است و اینکه خود ما نمی توانیم از آن استفاده کنیم به این مسئله بر می شود که حرکتی به سمت پله سوم نداشته ایم.

وی افزود: حالا که می خواهیم به این سمت حرکت کنیم من و همکاران زمانی که به پژوهش های قبلی مراجعه می کنیم و می خواهیم محصولی را فراوری کنیم، می بینیم پژوهش های صورت گرفته کافی نیست و باید اصلاح شود و مهم این است که حرکت به سمت پله سوم درست برداشته شود و اشتباهات خاصی نداشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کرد: زمانی صحبت این بود که هیأت علمی ما باید یک شرکت دانش بنیان تأسیس کند و هنوز هم عده ای هوادار این قضیه هستند که همه وارد میدان شوند اما در حال حاضر این نظر وجود دارد که هیأت علمی نباید از دانشگاه ها و از صندلی کاری خود به عرصه تجارت، صنعت و … وارد شود.

باید دانش فنی را به فارغ التحصیلان منتقل کنیم تا کسب وکاری راه بیاندازند

تفقدی افزود: برنامه باید این باشد که مانند سیلندر حرکت رفت و برگشتی داشته باشیم و دانش فنی را به جایی برسانیم و به فارغ التحصیلان ارائه کنیم تا آن ها کار نمایند، سپس دوباره برگردیم و فن بعدی را شروع کنیم که به نظر منطقی و عملی تر می آید که بتوانیم در دانشگاه های کارآفرین دانشجویانی داشته باشیم که فراوری نمایند و کسب وکاری داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر وزارت علوم بخواهد به لحاظ ساختاری دانشگاه ها را به سمت کارآفرین شدن سوق دهد این حرکت به صورت رسمی در سر فصل های دروس مدون شده است یا خیر؟ گفت: این اصلاحات در سرفصل های آموزشی صورت گرفته است اما کم، مثلاً جایی که ما می توانیم روی آن انرژی بگذاریم در آئین نامه ارتقا، بحث های فناوری و ثبت اختراع پررنگ تر دیده شده است، اما در اجرای آن شرایطی گذاشته شده است که در عمل نمی توان از آن استفاده کرد مانند اینکه شما مقاله ای می نویسید که دانشگاه می تواند 7 امتیاز به آن بدهد اما گفته شده فناوری باید به هیأت ممیزی مرکزی بیاید تا 5 امتیاز بگیرید. در هر صورت در مطرح شدن سر فصل های کارآفرینی به عنوان سر فصل های آموزشی کند هستیم و عمدتاً در قالب کارگاه ها این کار را انجام می دهیم و به شکل مدون شده کم رخ داده که بعضاً مؤثر هم نبوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نحوه ورود کشورهای پیشرفته به این حوزه بیان کرد: بر اساس اسنادی که موجود است اطلاعاتی داریم، به هر حال مهد فناوری های نوین و بحث سیلیکون ولی و دانشگاه استنفورد و فرایندهایی که در آنجا رخ داد، می بینیم که مبنای اول و مهم آن خلاقیت و حذف قالب های مزاحم است.

تفقدی افزود: در مصاحبه ای که با کارآفرینان پیروز ایرانی در شرکت های خارجی به عمل آمده بود مشاهده شد یکی از فضاهای حاکم بر دانشگاه استنفورد این بوده است، افرادی که در این دانشگاه درس می خوانده اند اگر جایی ایده ای به ذهنشان می رسیده درس را رها می کردند یا آنقدر پیگیر آن ایده خاص بوده اند که از دانشگاه اخراج می شدند؛ حتی اخراج شدن از دانشگاه در یک دوره ای برند بوده است.

انعطاف پذیری در قالب ها رمز پیروزیت در رسیدن به هدف است

وی ادامه داد: قالبی کردن سیستم، محدود کردن کارهای بین رشته ای و جدا کردن دانشگاه ها مدت ها است که در خارج از کشور از بین رفته است و رشته ها باهم ترکیب شده اند، افراد چند فوق لیسانس دارند و … این ها فضا را آماده می نماید که در واقع لابه لای این ها به هدف اصلی برسیم، به همین خاطر انعطاف پذیری در قالب ها یکی از رمزهای این پیروزیت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: بعد از انعطاف پذیری قالب ها، فرهنگ ریسک پذیری و ورود بخش خصوصی باعث پیشرفت این اتمسفرها بوده است؛ اما در کشور ما سرمایه گذاری در بخش شتاب دهنده ها کم کم در حال شکل گیری است ولی این مراحل در خارج از کشور طی شده است.

تفقدی در پاسخ به این سوال که دانشجویان چه میزان آمادگی ذهنی برای ورود به عرصه جدید را دارند، عنوان کرد: هر کسی آدم این عرصه نیست و این اشتباه است که بخواهیم همه را وارد میدان کنیم، اما با آماده کردن فضا و معرفی نمونه های پیروز کم کم ذهن افراد آماده می شود این در صورتی است که یک عده چنین ذهنیتی ندارند و اشتباه بزرگی است که بخواهیم این افراد را تشویق کنیم کار را به صورت کامل دنبال نمایند چرا که باعث شکست می شود، به همین دلیل بهتر است که این افراد در پروژه های مختلف تا دانش فنی پیش روند اما هدفمند و با تمرکز کامل.

وی گفت: آماده کردن بستر قانونی، بستر تکنولوژیک، بستر مالی و… یک مسئله است و نشان دادن الگوهای پیروز دومین، اما مهم ترین قدم در این راستا است. ما در دانشگاه علوم پزشکی عنوان کردیم که حق فکری دانشگاه صفر است، یعنی شما اگر چیزی را در دانشگاه فراوری کردید و در بیرون تجاری کردید همه درآمدهای حاصل از آن متعلق به خود شما است و دانشگاه چیزی طلب نمی نماید که در حال حاضر این سهم به پنج درصد از صفر درصد افزایش پیدا نموده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در بحث ذهنیت و آمادگی فکر، معرفی یک الگوی پیروز مهم است چرا که هم باید به جوانی که می خواهد وارد این فضا شود و هم به هیأت علمی که قرار است با شرکت در این طرح چیزهایی را از دست بدهد نشان داد می توان حداقل ها را بدست آورد و این بسیار مهم است.

معین اولویت در پژوهش ها یکی از مسائل این حوزه است

جمود فکری در دانشگاه ها

تفقدی در پاسخ به این سوال که اولویت ها چگونه معین می شوند و در چه حوزه هایی احتیاج به پژوهش داریم، مدعی شد: به عقیده من یکی از مهم ترین مسائل ما در پژوهش معین اولویت ها است که روی آن خوب کار ننموده ایم به این دلیل که تا شما نتوانید اولویتی که به آن ایمان دارید را بگذارید نمی توانید افراد را به آن سمت سوق دهید؛ در بخش اولویت ها اختلاف نظر زیاد است و بعضی با سیستم فعلی که اولویت گذاری شود و افراد روی آن متمرکز شوند مخالف هستند چرا که معتقدند ما نمی توانیم درست افراد را هدایت کنیم و نمی توانیم آن را به هدف برسانیم و از کار اولیه شان هم می اندازیمشان؛ اما در سال های اخیر در دانشگاه بر روی اولویت ها بسیار کار کردیم.

وی افزود: برای شروع اولویت ها را از بالا به پایین شروع کردیم و هیچ چیز دستمان را نگرفت و انرژی های صرف شده به هدر رفت، چهار سال پیش با مدل دلفی اولویت ها را از بالا به پایین شروع کردیم و در حال حاضر با مشارکت معاونت دارو و غذا، بهداشت و درمان و با توجه به بار بیماری ها و احتیاجهای ملی و منطقه ای، 12 اولویت را معین کردیم و با تشویق روی این قضیه کار می کنیم و سالانه روی هر کدام گرنت های تشویقی می دهیم اما نمی دانم چرا در دانشگاه ها یک حالت جمود فکری دیده می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بخشی از این قضیه هم به تربیت ما که خلاقانه و انعطاف پذیر نیست برمی شود و افراد به اولویت ها و احتیاجهای کشور توجه نمی نمایند و کاری که خودشان دوست دارند را انجام می دهند و تا زمانی که بحث اولویت ها حل نشود سرعت بسیار پایین خواهد بود؛ اول باید اولویت ها معین شوند و بعد از آن هزینه ها بهینه شود تا بتوانیم روی نقاط اصلی تمرکز کنیم.

تفقدی در خصوص نقش وزارت بهداشت در این حوزه بیان کرد: من به شخصه حرکت خاصی از بدنه وزارت بهداشت راجع به اولویت ها نمی بینم جز در محور تشویقی. اولویت هایی گذاشته شد و صندوق نیماد (صندوق حمایت از سرمایه گذاران) اولویت های خاصی را انتخاب نموده و از آن ها حمایت می نماید اما حرکت و تمرکز روی یک محور خاص در حوزه پژوهش از وزارت به چشم نمی خورد.

وی در جواب این سوال که چه میزان از این پژوهش ها متکی به منابع دولتی است، ابراز کرد: تا پله سوم طی نشود و کارآفرینی و پژوهش به فناوری را نداشته باشیم، به این دلیل که پژوهش ها خوب نیستند کسی هم حمایت نخواهد کرد، به این دلیل که پژوهش های ما پژوهش های خوبی از نظر عملیاتی نبوده اند مبالغ مورد نظر هم به آن ها تعلق نمی گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نکته بعدی این است که همه بار مالی حمایت از فعالیت های پژوهشی در کشورهای توسعه یافته به عهده دولت نیست بلکه بخش خصوصی در این زمینه نقش مهمی دارد، برای مثال در حوزه علوم پزشکی وارد بحث دفاتر ارتباط با صنعت شدیم و نزدیک به شش ماه است با شرکت ها تعامل می کنیم و می بینیم با استفاده از امکانات موجود می توانیم به صنعت یاری کنیم و متقابلاً از صنعت یاری بگیریم و در صورت ادامه این راه افق های پیش رو گسترده می شود و با یاری منابع و پشتیبانی اجتماعی کار به شکل فزاینده ای جلو می رود.

محسن تفقدی در خصوص موانع اداری در این حوزه گفت: اگر از بعد رسمی و قانونی نگاه کنیم قوانینی گذاشته شده است، معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان مطرح شده است و در مراکز رشد مزایایی وجود دارد و در سطوح مختلف کشور گفته می شود که فراوری و خرید داخل صورت گیرد اما زمان اجرا ذهنیت ها، رانت ها و فساد باعث جلوگیری از استفاده این قوانین می شود. به عنوان مثال هیچ کجا کار ساده تر از وزارت بهداشت نیست چرا که ما دانشجوی خود را تربیت می کنیم، مجوزها را سازمان دارو و غذا می دهد و 70 درصد بازار مصرف در حوزه پزشکی را در اختیار داریم و این قوانین غیررسمی و وجود فساد مانع مهمی در پیش برد کار است.

95 درصد داروهای مصرفی فراوری داخل است

وی افزود: در حوزه دارو بیش از 95 درصد داروهای مصرفی فراوری داخل است اما در بحث مواد اولیه توانایی فراوری حداکثر 10 درصد را داریم، این در صورتی است که توانایی فراوری را داریم اما بعضاً توجیه مالی برای فراوری وجود ندارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال های 92-93 که احتمال این وجود داشت که دارو تحریم شود تشویق شدیم که مواد اولیه دارویی را فراوری کنیم، اما زمانی که یک کمپانی می تواند مواد اولیه را فراوری کند و باقی کشورها از آن استفاده نمایند فراوری همان مواد اولیه در کشور توجیه ندارد. در بحث شکل دارویی (فرمولاسیون) توانایی فراوری بسیاری از داروها را در کشور داریم ولی در مواد اولیه 90 درصد وابسته هستیم.

تفقدی بیان کرد: در قسمت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی بسیار عقب هستیم؛ در فراوریات داخل از یک حجم تکنولوژی به بالاتر که محورهای خاصی جزیره وار صورت گرفته است را نداریم، در بحث تجهیزات پزشکی اعتماد کمتر به فراوریات داخلی و ضعف تکنولوژیک عامل مهمی است و در گام بعدی هم خیلی کار سیستماتیک انجام نداده ایم. ما رشته تجهیزات پزشکی را در مشهد در دو دانشگاه بیشتر نداریم.

وی افزود: در علوم پزشکی، مرکزی به نام کاتد (کانون احیای تجهیزات درمانی) تأسیس شده است که یک بعد آن این است که با مصوبه ای که از هیأت امنا گرفته و در فضایی که برای این کار ساخته شده است، دستگاه های اسقاطی در اختیار مهندسان قرار می گیرد تا روی دستگاه ها کار نمایند و به وسیله مهندسی معکوس هم بتوانند کار را فرا گیرند و دستگاه را تعمیر نمایند و به فروش برسانند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدعی شد: به عقیده من زمانی که فشار، مداومت، پیگیری و بازخواست انجام شود رویکرد به خرید محصول داخلی بیشتر می شود، البته دانشگاه در این زمینه کوشش می نماید اما این قضایا بسیار پیچیده است که چرا همه می خواهند و نمی شود؟ برای مثال دستگاهی ساختیم که در بحث سوختگی بسیار کاربردی بود، من و مسئول مرکز رشد برای خرید این دستگاه با مسئول بیمارستان صحبت کردیم اما در گوش جراح می گویند که این دستگاه خراب است و خوب کار نمی نماید و به دلیل پزشک سالاری که در علوم پزشکی وجود دارد اگر پزشک دستگاه را تأیید نکند بیمارستان مجبور به تعویض دستگاه می شود و با این روش مانع از فروش دستگاه های داخلی می شوند.

تفقدی بیان نمود: کار تجاری سازی و بازاریابی دو کار حرفه ای است و نماینده خودش را می خواهد، پس به این نتیجه رسیده ایم که باید شرکت هایمان را تشویق کنیم و بعد از فراوری محصول کار را به تجاری ساز و بازاریاب حرفه ای بسپارند که بخشی از آن در شتاب دهنده ها مطرح می شود. بازاریاب و تجاری ساز حرفه ای بر مکانیزم های بازار مسلط است و می داند در این بازار محصول را چگونه به فروش برساند و راه چاره این قضیه این است که کار را به کاردان بسپاریم.

وی در خصوص توجه به علوم پایه در رشته پزشکی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد عمده پژوهش ها در حوزه پایه انجام می شود و در حوزه بالین که به نوعی همین فضا وجود دارد کمتر در سوق دادن افراد به سمت پژوهش پیروز هستیم و برای این کار احتیاج به الگوهای پیروز داریم.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه 600 تا 800 جهانی را دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص صندلی بین المللی دانشگاه در حوزه پژوهش، تشریح کرد: صندلی خوب بوده است و خود ما هم انتظار نداشتیم، در بحث پژوهش رتبه بندی های جهانی وجود دارد مانند دانشگاه شانگهای، کی یو اس و …، برنامه ریزی نموده بودیم که تا چند سال آینده وارد رتبه بندی شویم اما سال جاری وارد شدیم و رتبه خوبی هم داریم، دانشگاه علوم پزشکی رتبه 600 تا 800 دارد.

تفقدی افزود: در حوزه علوم پزشکی، علوم پزشکی مشهد و تهران به رتبه 800 تا هزار تایمز وارد شدند به همین خاطر در رتبه بندی شانگهای که سخت هم است به خاطر فضای دانشگاه های ما در رتبه بندی های بین المللی صندلیی که داریم بهتر از این صندلی است اما ضعف در بعضی از شاخص ها رتبه ما را پایین آورده است چرا که در رتبه بندی ها، شاخص های بین المللی مانند تعداد استاد و دانشجوی خارجی، تعداد پژوهش های مشترک بین دانشگاهی با دانشگاه های خارجی و … مهم است.

وی ادامه داد: دانشگاه داروسازی ما در رتبه بندی شانگهای قرار گرفته است و از صندلی خوبی هم برخورداریم و همین طور توانسته ایم در رتبه بندی لایدن هم وارد شویم که فراتر از انتظار ما بوده است؛ اما در حال حاضر همه به این نکته توجه دارند که شاخص بندی ها مبتنی بر فناوری است و ما در چند سال گذشته از رتبه از 100 به 60 ارتقا پیدا کردیم که بسیار امید بخش است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص حمایت از استعداهای کشور گفت: باید این قسمت ها را تقویت کنیم؛ ما به نتیجه رسیده ایم که از اول بچه ها را تربیت کنیم و این خلاقیت ها را در آنها به وجود بیاوریم، برای مثال برای دانشجوها استارت آپ هایی برگزار می کنیم که آن ها را جذب کنیم و من راه چاره این موضوع را در بحث ترغیب اس ان پی ها می بینم و در این صورت ما می توانیم با ایجاد فراوری، اشتغال و بازار مناسب مسائل و بحران های مختلفی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم از جمله مهاجرت نخبگان به آن فائق بیاییم.

تفقدی در پاسخ به این سوال که آینده پژوهش و فناوری در دانشگاه ها را چگونه می بینید، بیان کرد: آینده پژوهش و فناوری در دانشگاه ها را خوب می بینم، چرا که کشور در تنگناهایی قرار گرفته است که به شکل فزاینده ای به نیروهای خود نگاه می نماید، زمانی که به پتانسیل های خود نگاه کند و روی آن ها سرمایه گذاری کند به نظر من به شکل انفجاری اتفاقات خوبی در کشور خواهد افتاد.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11787

به "تاثیر انقلاب اسلامی بر تحولات پژوهشی، پژوهش تا قبل از انقلاب وجود نداشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر انقلاب اسلامی بر تحولات پژوهشی، پژوهش تا قبل از انقلاب وجود نداشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید