خبرنگاران طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب ناپذیر است

به گزارش مجله سرگرمی، اصفهان - خبرنگاران - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست کشور، طرح احیای تالاب بین المللی گاوخونی در استان اصفهان را در دستور کار خود قرار دهد.

خبرنگاران طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب ناپذیر است

منصور شیشه فروش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به مخاطرات زیست محیطی که برای تالاب بین المللی گاوخونی وجود دارد، لازم است که اعتبار مشخصی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای محافظت از این تالاب تخصیص یابد.

وی با تاکید بر اینکه این اعتبار باید برای احیای تالاب و محافظت از گونه های گیاهی و جانوری آن هزینه گردد، گفت: تهیه و اجرای طرح احیای تالاب بین المللی گاوخونی برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار در مرکز کشور لازم است.

شیشه فروش با بیان اینکه لازم است اعتبارات مشخصی نیز برای ساماندهی راستا رودخانه زاینده رود از سد رودشتین به تالاب بین المللی گاوخونی به طول 85 کیلومتر از سوی وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص یابد، گفت: همه این توصیه ها و خواسته ها از سوی مدیریت بحران استانداری اصفهان به نهادهای مربوطه اعلام شده است.

وی با اشاره به اهمیت و صندلی تالاب بین المللی گاوخونی در اکوسیستم (زیست بوم) فلات مرکزی کشور و همچنین حفظ حیات پرندگان، جانداران و گیاهان مختلف، گفت: این تالاب در سال های گذشته با بحران قطع شدن جریان زاینده رود و همچنین رود ایزدخواست، خشکسالی و کمبود منابع آبی روبرو شد.

شیشه فروش گفت: احداث سد بر روی رود ایزدخواست در استان فارس از سال 77 نیز مانع از رسیدن جریان آب به تالاب گاوخونی در سال های اخیر شده است.

ایزدخواست یکی از رودهای فلات مرکزی ایران است که از ارتفاعات کوه مروارید در شمال استان فارس سرچشمه می گیرد و به باتلاق گاوخونی در شرق اصفهان ختم می گردد؛ سد ایزدخواست اواخر دهه 70 بر روی این رودخانه بهره برداری شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به کنوانسیون بین المللی رامسر نیز اشاره و توضیح داد: این کنوانسیون برای حمایت از زیستگاه های پرندگان مهاجر آبی در تالاب های مهم دنیا تشکیل شد و یکی از تالاب های مورد تاکید آن، گاوخونی اصفهان است.

کنوانسیون رامسر یک توافق بین المللی است که براساس آن، کشورهای عضو بر روی تالاب های مهم دنیا بویژه زیستگاه های پرندگان آبزی و کنار آبزی و نحوه حفاظت از آنها، مطالعه، تحقیق و حمایت می­ نمایند.

شیشه فروش با بیان اینکه بر اساس آخرین پیمایش ها، 23 درصد از سطح تالاب بین المللی گاوخونی رطوبت دارد، تاکید نمود: در سال های دور حدود 20 هزار قطعه از 137 گونه پرنده مختلف به این تالاب مهاجرت می کردند اما در سال اخیر فقط حدود 350 پرنده در این تالاب سرشماری شد.

به گفته وی، در سال های گذشته هزاران فلامینگو به این تالاب مهاجرت می کردند اما سال جاری فقط حدود 140 قطعه فلامینگو در تالاب شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی و نیزارهای این تالاب نیز رو به خشکی رفته است، گفت: چرای بی رویه شتر و دام نیز تخریب خاک و پوشش گیاهی این منطقه را تشدید نموده است.

شیشه فروش با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی نقش بسزایی در کنترل سیلاب ها دارد، افزود: این منطقه زیستگاه مناسبی برای حیواناتی مانند آهو، قوچ و میش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این مدیریت تا به امروز اقدام هایی را برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی انجام داده است، گفت: اجرای طرح های بیابان زدایی، کشت گونه های گیاهی و کنترل وحوش در حدود یکهزار هکتار در اطراف آن منطقه از جمله این اقدام هاست.

وی همچنین بر ضرورت ساماندهی جاده تالاب بین المللی گاوخونی از ورزنه تا ندوشن به طول 80 کیلومتر تاکید و افزود: ساماندهی این راستا بدلیل گذر اهالی و همچنین گردشگران ضروری می باشد و لازم است اعتبارات مناسبی برای آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین گردد.

تالاب بین المللی گاوخونی که به عنوان مامنی برای گونه های جانوری گوناگون از جمله پرندگان مهاجر در شرق شهرستان اصفهان قرار گرفته است، در بیش از یک دهه گذشته با بحران خشکی و کاهش منابع آبی روبه رو بوده است.

این تالاب به وسعت 476 کیلومتر مربع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و مجاور تپه های شنی قرار گرفته است و در یک دهه گذشته تنها مدت کوتاهی در سال 95 و سپس در سال 98 آب به خود دید.

کاهش آب ورودی در نتیجه تغییر اقلیم، خشکسالی و تامین نشدن حق آبه های طبیعی از جمله چالش هایی به شمار می رود که حیات این تالاب مهم را به خطر انداخته است.

بعضی کارشناسان و مسوولان نیز فراتر رفته و بر این باور هستند که ادامه این فرایند می تواند تالاب گاوخونی را به کانون فراوری گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 94208

به "خبرنگاران طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب ناپذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب ناپذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید