شرکت دیتاک جزء شرکت های دانش بنیان سطح A محسوب می گردد، کاربرد علوم اجتماعی محاسباتی در انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش مجله سرگرمی، عسکری درباره کاربرد علوم اجتماعی محاسباتی گفت: این روش در حوزه های مختلف سیاستگذاری هم کاربرد دارد، به عنوان مثال دستگاه هایی که هدفشان سیاستگذاری برای اجتماع و مردم است و می خواهند در این زمینه فعال باشند.

شرکت دیتاک جزء شرکت های دانش بنیان سطح A محسوب می گردد، کاربرد علوم اجتماعی محاسباتی در انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران، دیتاک از شرکت های جوان و دانش بنیان و مبتنی بر فناوری روز است که توانسته با اعتماد به دانش و تجربیات بومی در حوزه کلان داده و هوش مصنوعی تنوع خدمات و محصولات خود را افزایش دهد. این شرکت محصولات مهمی را برای تبدیل اطلاعات پراکنده به دانش منسجم و کاربردی تبدیل نموده است. سامانه های روابط عمومی، گزارش های پردازش فضای مجازی و تحلیلی از جمله محصولات مهم این شرکت جوان است.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت ها و کوشش های شرکت دیتاک گفتگویی با امیرحسین عسکری مدیرعامل شرکت انجام داده ایم که مشروح آن منتشر می شود:

چون شرکت دیتاک یکی از شرکت های پیشرو در حوزه دیتاکاوی هست، مختصری از خود و شرکت تان بفرمایید که فعالیتش از چه زمانی آغاز شده و در خصوص فعالیت های این شرکت شرح دهید.

ما در مجموعه دیتاک برحوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا (کلان داده ها) تمرکز نموده ایم که یکی از بخش های مهم فعالیت ما حوزه فضای مجازی و شبکه های آنلاین و شبکه های اجتماعی است. تیمی که در دیتاک فعال هستند کار خود را از سال 91 آغاز نموده اند. شرکت دیتاک جزء شرکت های دانش بنیان سطح A است که بالاترین رده شرکت های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری محسوب می شود. ما در شرکت دیتاک در طی این سال ها با مجموعه های عظیم، سازمان های عظیم و برندهای خصوصی عظیم همکاری های خوبی در زمینه کلان داده ها داشته ایم و در قالب خدمات مختلف به آنها سرویس ارائه نموده ایم که در واقع می توانیم بگوییم جزء تیم های پیشرو در این زمینه بوده ایم.

شرکت دیتاک در چه بخش هایی خدمت ارائه می نماید؟ عمدتا مشتریان شما چه شرکت هایی بوده اند؟

اگر بخواهم دسته بندی خیلی ساده ای از سرویس ها بیان کنم، سرویس ها در دو دسته کلان سامانه های آنلاین و مبتنی بر آی تی و گزارش ها و تحلیل ها اختصاصی که منجر به تصمیم سازی و تصمیم گیری برای مدیران ارشد می شود، دسته بندی می شوند. در سامانه های آنلاین بر روی کلان داده های ذخیره شده پردازش اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می شود و پس از آن در قالب مصورسازی قرار می گیرد و کاربر نهایی که می تواند یک مدیر ارشد سازمان یا یک کارشناس تخصصی در این فضا باشد، با چند کلیک متوجه شود که چه اتفاقی در حوزه مأموریتی خودش اتفاق افتاده است. به عنوان مثال فرض کنید برند عظیمی هستید و در خصوص برند شما در فضای مجازی شایعه ای منتشر می شود سپس قبل از اینکه به اوج خود برسد، سیستم هوشمند شناسایی می نماید و به شما پیغام می دهد که در خصوص شما اتفاقی غیرطبیعی افتاده و ریشه اش هم مثلاً این خبر است و شما خیلی راحت می توانید قبل از اینکه این به اوج رسیده و فراگیر شود، واکنش سریع نشان دهید.

مشابه نمونه ای که بیان کردم می تواند در دستگاه های حکمرانی هم رخ دهد. این روش در حوزه های مختلف سیاستگذاری هم کاربرد دارد، به عنوان مثال دستگاه هایی که هدفشان سیاستگذاری برای اجتماع و مردم است و می خواهند در این زمینه فعال باشند همچنین دستگاه های رسانه ای که به دنبال این هستند تا اثر کار یا دغدغه های افکار عمومی را در حوزه رسانه بدانند و مبتنی بر آنها سیاستگذاری نمایند، می توانند از روش علوم اجتماعی محاسباتی استفاده نمایند. علاوه بر این با استفاده از این روش حتی نامزدهای ریاست جمهوری می توانند در انتخابات شرکت نمایند و مبتنی بر صحبت های واقعی و کلان داده های موجود در شبکه اجتماعی تصمیم بگیرنند و نیازهای واقعی را شناسایی و حتی مبتنی بر آن برنامه های تبلیغاتی خودشان را اجرایی نمایند.

ایده شما استفاده از علوم اجتماعی محاسباتی است. در خصوص این موضوع صحبت کنید که اصلاً از کجا ایجاد شده و ابعادش چه است؟

ریشه اصلی علوم اجتماعی محاسباتی به فراگیری دیجیتال و دنیای آی تی و دنیای آنلاین برمی شود که می تواند هم رفتار اجتماع و جامعه را در حضورش، در هسته فعالیتش، در واکنش ها و کنش هایی که در موضوعات مختلف داشته است، تغییر دارد و به دنیای آنلاین تبدیل شده و آنها دیگر دارند در فضای آنلاین یک بخش جدی از واکنش های شان را نشان می دهند و از طرف دیگر هر چقدر هم پیش تر رفتیم، این فراگیری و در دسترس عموم بودن مرتب بیشتر و بیشتر شده تا یک جایی که دیگر می توانیم بگوییم به این کلان داده ها که در فضای آنلاین ثبت می شود می توانیم اتکا کنیم چون فراگیری مناسبی پیدا نموده است. علوم کلان داده در این سال ها پیشرفت زیادی داشته و به یک بلوغ نسبی رسیده است. از آن سمت علوم اجتماعی که در واقع مبتنی بر علوم انسانی و آمار بوده با علوم مبتنی بر دنیای آنلاین ترکیب شده است که علوم اجتماعی محاسباتی را به ترکیب رشته های علوم اجتماعی، آمار و علوم کامپیوتر تبدیل نموده است.

شرکت شما از چه ابزارهایی برای به کارگیری علوم اجتماعی محاسباتی در پروژه های خود استفاده می نماید؟

تنوع ابزارها در این حوزه بسیار بالاست و همچنین تنوع مهارت های و حالت هایی که روی این حوزه باید درگیر بشوند بسیار زیاد است. اگر بخواهیم از ابزارها دستة بندی داشته باشیم که چه ابزارهایی ضروری است، یکی از ابزارهای مهمش مبتنی بر کلان داده می شود که می توانیم آن ها را در چهار مرحله دسته بندی کنیم.

مرحله اول، جمع آوری دیتا است. به این معنا است که اطلاعات از فضای شبکه های آنلاین جمع آوری شود. جمع آوری از بسترهای مختلف از جمله رسانه های عمومی، رسانه های اجتماعی و جمعی انجام می شود. دسته دوم ذخیره سازی است زمانی که اطلاعات به کلان داده تبدیل می شود، ذخیره سازی کار دشواری می شود.

در دسته سوم پس از ذخیره سازی داده، باید سراغ پردازش آن برویم که اینجا زیرمجموعه های هوش مصنوعی از جمله پردازش تصویر، تحلیل شبکه های اجتماعی کامپیوتری مطرح می شود. مرحله آخر هم که الان خودش تبدیل به یک تخصص شده این است که این همه داد و خبرنگارانلیز مختلفی که روی این میز است را چگونه عرضه کنم که بتواند قابل فهم باشد و بتواند تبدیل به یک فرآیند تصمیم گیری شود تا اینکه بخواهم فرضاً یک بولتن 400 یا 500 صفحه ای بزنم که هیچکس هم نمی خواند و در فرآیند تصمیم گیری هم قرار نمی گیرد. برای تحقق آن بحث مصورسازی و داستان سرایی داده ها و مواردی از این جنس مطرح می شود که آن هم ابزارهای مختلف دارد که ممکن است حالا در قالب های اینفوگرافیک و اینفوموشن و ... عرضه شود. بخش جدی از این ابزارها هم اگر واقعاً در اندازه کلان داده باشد، متخصصان خودش را می خواهد، لذا علوم اجتماعی محاسباتی را نمی شود انتظار داشت که یک نفر بخواهد خودش انجام دهد، باید مدیریت این ابزارها و در کنار هم قرار دریافت آن توسط یک تیم اتفاق بیفتد.

کاربرد علوم اجتماعی محاسباتی و ابزارهای آن در مسائل و زمینه های مختلف اقتصادی چیست؟

اگر بخواهیم کسب و کار را به معنای عامش بگیریم، یعنی علاوه بر بُعد تجارت و حوزه اقتصادی و بخش های خصوصی، فرهنگ و اجتماع و .. را در نظر بگیریم که بسیار قدیمی تر است و ریشه در سال های ابتدایی کار ما دارد. اگر بخواهیم علوم اجتماعی محاسباتی را به فضای تجاری محدودش کنیم، نیازمندی که این حوزه دارد این است که در خصوص حوزه ای که می خواهیم کار کنیم، داده فراوری شده باشد. چون ما می خواهیم روی داده ای صحبت کنیم که حجم اطلاعات قابل توجهی در خصوص موضوعات تجاری صحبت شده باشد.

اگر بخواهم از تجربه مان بگویم این است که ما سال های ابتدایی آغاز فعالیت مان علاقه بسیاری داشتیم تا با برندهای عظیم کار کنیم اما یک معضل داشتیم که آن هم حجم پایین داده فراوریی در فضای مجازی بود. اولین علت این بود که فراگیری به این اندازه نشده بود، یعنی مردم عادی آن زمان در فضای مجازی حضور نداشتند. بیشتر قشر جوان یا تحصیلنموده در فضای مجازی فعال بودند که آنها هم عمدتا دغدغه های سیاسی یا دغدغه های خاص خودشان را داشتند. اما با فراگیر شدن حضور برندها در فضای مجازی و اختصاص درصدی از بودجه های تبلیغاتی شان به حضور در این فضا، موجب شد تا داده ها و اطلاعات برندها و مباحث تجاری شان که صحبت می شود، افزایش پیدا کند و الان کاملاً این اتفاق می افتد.

در سال های اخیر سازمان های خصوصی یا دولتی که سازمان های عظیمی هستند، برای شان به شدت مهم شده که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی درباره آن ها چه نظراتی منتشر می شود و تصویر عمومی از مردم چیست. این تصویر به شدت مهم می شود که اگر کار تبلیغاتی هم می خواهد اتفاق بیفتد مبتنی بر واقعیت های انجام شود و فاصله بین آن چیزی که در نظر جامعه هست با آن کاری که می خواهد انجام شود کاهش پیدا کند.

کارآیی دیگری که در خودِ حوزه اقتصاددی وجود دارد، مربوط به تحقیقات بازار و شناسایی نیازهاست. یعنی فرض کنید یک سرمایه گذار می خواهد وارد یک عرصه شود، می خواهد ببیند رفتاری که مردم در آن عرصه دارند چیست یا سرویس ها و محصولاتی که مورد انتظارشان است چه چیزهایی است؟ در این زمینه هم ما تجربه هایی داشتیم که حوزه اش خیلی گسترده می شود که از جمله آن حوزه های مربوط به حمل و نقل یا خدماتی و کالایی است.

تفاوت بین افکارسنجی و رسانه سنجی در کار شما چیست؟

گاهی یک اتفاقی در فضای آنلاین می افتد این است که ما با فراگیر شدن این فضای دیجیتال، هم رسانه ها در دسترس تر شدند و تعدادشان بیشتر شده و هم اینکه مردم خودشان به عنوان یک خبرنگار آنلاین و یک خبرنگار آزاد در اینستاگرام یا توئیتر یا کانال شخصی اش در تلگرام گزارش منتشر می نماید که باید بین این دو رسانه تفکیکی انجام شود. خیلی وقت ها اگر این تفکیک را انجام ندهیم کاملاً ما را به یک خطای محاسباتی و خطای شناختی روبرو می نماید.

خیلی وقت ها شده برای اینکه ببینیم اجتماع چطور فکر می نماید، سنسور را روی رسانه ها گذاشته ایم و در واقع اصحاب قدرت و آنهایی که رسانه ها دست شان است را پردازش می کنیم و این نظر اجتماع نبوده است. اگر بخواهم یک مثال ساده بزنم، کانال های تلگرامِ با اعضای بالا بیشتر در دسته رسانه ها قرار می گیرند. چون برای خودشان رسانه شده اند، عمدتاً یک تیمی پشت شان است، عمدتاً آغاز شان مبتنی بر یک حمایتی بوده، حالا از شخصی یا ارگانی یا حزبی. اما یک صفحه عادی که در اینستاگرام دارد فعالیت می نماید، به سمت سنسورهایی که سمت افکارسنجی است قرار می گیرد.

4141

euroro.ir: تور اروپا ارزان قیمت، تور ایتالیا، تور فرانسه، تور اسپانیا

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

foroshgahak.ir: فروشگاه کوچک | مجله آموزشی سیستم های مدیریت فروش

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 93945

به "شرکت دیتاک جزء شرکت های دانش بنیان سطح A محسوب می گردد، کاربرد علوم اجتماعی محاسباتی در انتخابات ریاست جمهوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت دیتاک جزء شرکت های دانش بنیان سطح A محسوب می گردد، کاربرد علوم اجتماعی محاسباتی در انتخابات ریاست جمهوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید