عروسی خون روایتی از عشق در دلِ مردم جنوب

به گزارش مجله سرگرمی، عروسی خون را دختر عاشقی رقم می زند که سال هاست منتظر معشوقه اش مانده، اما او شب عروسی اش از راه می رسد و داستان روایتی غم انگیز از بعضی اداب و رسوم های قومی در گذشته را به ذهن می آورد.

عروسی خون روایتی از عشق در دلِ مردم جنوب

به گزارش خبرنگاران، گروه تئاتر آفرینگان از بندر دیّر در استان بوشهر عروسی خون را براساس داستانی به همین نام نوشته فدریکو گارسیا لورکا در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه بردند.

اجرایی که به اعتقاد فضل الله عمرانی - کارگردان و طراح این تئاتر -، نمایشنامه عروسی خون نوشته لورکا در ساختار اجرایی بر مبنای آداب و رسوم جنوب، طراحی و قابلیت اجرا پیدا نموده و سعی شده تا با فرهنگ و آئین های جنوبی همراه باشد.

روایت عروسی خون، روایتِ زخمی عمیق از سختی، زندگی، کار و عشق روی صورت زیبای مردم جنوب کشور است که نخلستان و عشق محور اصلی زندگی آن هاست. می توان در این نمایشنامه داس را نمادی از سختی های زندگی مردم جنوب کشور دانست و زخمی که از این سختی ها بر دلشان چنگ انداخته و با آن خو گرفته اند. وسیله ای که تا لحظه آخر اجرا، از دست بازیگران این اجرا به زمین نیفتاد تا وقتی باعث مرگِ دو جوانِ عاشق شد و مادری که برای همواره بر سازنده آن نفرین ابدی فرستاد.

هر چند این نمایشنامه را اقتباسی از یک نمایشنامه اسپانیایی می دانند، اما آداب و رسوم مردم جنوب کشور را در صحنه های مختلف آن، به گونه ای پردازش شده بودند که انگار داستان از دل یکی از اصیل ترین مردم بوشهر برخواسته است.

به دلیل شلوغی زیاد و حضور مخاطبانی که بلیت بدون شماره جایگاه داشتند، تعدادی از تماشاگران نتوانستند روی شماره های خود بنشینند.

از سوی دیگر بعضی افراد تلفن های همراه خود را خاموش نکردند و چندین بار صدای تلفن و نور آن، حواس تماشاگران را پرت کرد، حتی در میانه های اجرا یکی از مخاطبان با تلفن همراه صحبت می کرد، با این وجود اجرا بدون خللی به کار خود ادامه داد.

زیبا دریا سفر، سام موسایی، ندا بداغی، پژمان برزگر، محمد عمرانی، روح الله فرهنگ دوست، زهرا عمرانی، فاطمه پولادخای، حسین عالیزاده، نسترن محسنی و سلمان حسین پور، عروسی خون را در سومین شب از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار حافظ تک سویه روی صحنه بردند.

عروسی خون نوشته فدریکو گارسیا لوکا، اقتباس از یک حادثه روستایی است که در سال 1928 در جنوب شهر بندری آلما در اسپانیا رخ داد. جزئیات ماجرا به نزاع های خانوادگی و حسادت های مردانه مربوط می شد که در شب عروسی، عروس در یک تصمیم غیر منتظره با نامزد سابق خود لئوناردو که صاحب همسر و فرزندی است، می گریزد و داماد که سال ها قبل پدر و برادر خود را در نزاعی با خانواده لئوناردو از دست داده، به تحریک مادر و اطرافیان در پی آبرو و شرف از دست رفته خود، در یک تعقیب و گریز انتقام جویانه در دل جنگل، لئوناردو را می یابد و مانند پدر و برادر مقتولش، علاوه بر کشتن لئوناردو با جراحتی که از زخم چاقوی او بر می دارد، خود نیز تسلیم مرگ می گردد. نمایش لورکا نیز با بغض فروخورده عروس و مادر داماد به انتها می رسد. می توان گفت عروسی خون او یک تم مشترک ظلم به زنان، آداب و سنت فرهنگ اسپانیا، عشق های فرو خورده و آزادی در بند بوده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12673

به "عروسی خون روایتی از عشق در دلِ مردم جنوب" امتیاز دهید

1 کاربر به "عروسی خون روایتی از عشق در دلِ مردم جنوب" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسی خون روایتی از عشق در دلِ مردم جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید