نهاد اطلاعاتی کره جنوبی به ابزار سازش بین دو کره بدل می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، آژانس اطلاعات مرکزی قدیمی کره که ابزار رعب و وحشت دیکتاتورهای پیشین کره جنوبی بوده است، اکنون دیگر حقی برای جاسوسی از سیاستمداران و شکنجه مخالفان این نظام ندارد. در عوض این آژانس، سال ها پیش به سرویس اطلاعات ملی تغییر نام داد و در حال تغییر به ابزاری برای سازش دو کره است.

نهاد اطلاعاتی کره جنوبی به ابزار سازش بین دو کره بدل می گردد

به نقل از پایگاه تحلیلی دیلی بیست، هیچ چیز تغییر نقش سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی را به اندازه انتصاب یک سیاستمدار چپگرای حرفه ای از سوی مون جائه-این، رئیس جمهوری لیبرال این کشور به عنوان مدیر این نهاد اطلاعاتی نشان نمی دهد.

پارک جیئه-ون 78 ساله که سال 2006 به علت موافقت با ارسال 500 میلیون دلار برای کره شمالی بابت برگزاری اولین نشست دو کره در ژوئن 2000 میان کیم دائه-جونگ، رئیس جمهوری وقت کره جنوبی و کیم جونگ ایل، پدر رهبر کنونی کره شمالی زندانی شد، امید دارد از این آژانس برای بازگرداندن شکوفایی برای مردم کره شمالی استفاده کند.

شاید این سرویس اطلاعاتی همچنان در امر معمول گردآوری اطلاعات مشارکت داشته باشد اما پارک جیئه-ون که نزدیکترین مشاور رئیس جمهوری پیشین کره جنوبی بود، پیش بینی می نماید که این آژانس به دنبال صلح، همکاری و اتحاد دو کره باشد. او سندی که تایید می نماید پیشنهاد پرداخت پول به کره شمالی در میان بوده است، ساختگی و جعلی می داند.

جنجال بر سر این امضا، یادآور رسوایی امضای پارک روی توافق همکاری مالی با کره شمالی پیش از نشست ژوئن 2000 است. سند مذکور تاکید دارد، این پرداخت که به سه میلیارد دلار می رسید و از جمله شامل یک 2.5 میلیارد دلار دیگر به عنوان یاری بلندمدت و سرمایه گذاری بود، با هدف موافقت کیم جونگ ایل برای میزبانی از کیم دائه-جونگ در پیونگ یانگ پیشنهاد شد. چندین ماه بعد، او بابت کاری که سال ها برای آن لابی می کرد، جایزه صلح نوبل برد.

پارک می گفت که اطلاعی نداشت اما او در سال 2006 به سه سال حبس بابت هماهنگی این پرداخت که به گفته منتقدان به ظهور کره شمالی به عنوان یک قدرت هسته ای یاری کرد، محکوم شد. بعضی مدعی هستند که مجموع پرداختی ها به کره شمالی بیش از اینها بود. کره شمالی اولین آزمایش هسته ای زیر زمینی خود را در 2006 انجام داد و از آن موقع به بعد پنج آزمایش دیگر هم داشته است که آخرین مورد در سپتامبر 2017 بوده است.

پارک در نهایت فقط هشت ماه زندانی شد و رو مو-هیون، رئیس جمهوری بعدی و لیبرال کره جنوبی به توصیه رئیس دفترش مون جائه-این که اکنون خودش رئیس جمهوری کره جنوبی است، آزاد شد و اکنون هم او را به عنوان رئیس سرویس اطلاعات ملی انتخاب نموده است.

کیم کی-سام، از مقام های سابق سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی که انتقال حجم انبوهی پول به کره شمالی پیش از نشست 2000 را فاش کرد و اکنون در آمریکا به سر می برد، گفت: تمام اینها به معنای آن است که ان آی اس قدرتش را از دست داده است. او گفت: اکنون این سازمان بی قدرت است. بسیاری از افراد باتجربه در ان آی اس به سمت های دیگر منتقل یا مجبور به استعفا شدند و هر کسی در پی چهره های سیاسی باشد، به ظن جاسوسی برای کره شمالی با خطر اتهام کیفری بابت مداخله در امور داخلی روبرو می گردد.

تغییر و تحولات در سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی در شرایطی در کانون توجه قرار گرفته است که مون جائه-این به دنبال احیای گفت وگو با کره شمالی در پی اقدام ماه گذشته پیونگ یانگ علیه دفتر نمایندگی مشترک است که با هزینه سئول در داخل خاک کره شمالی ساخته شده بود. از آن موقع، مون به فراری های کره شمالی دستور داده تا ارسال بالن های حامل شبنامه را متوقف نمایند.

این سازشی مقابل فشار کره شمالی محسوب می گردد. ویکتور چا، پروفسور جورج تاون و مولف کتاب ها و مطالعاتی درباره کره شمالی می گوید: در حالی که دولت های مترقی پیشین فعالیت حقوق بشری در کره جنوبی را نادیده گرفتند، این دولت در واقع برگشت به عقب داشته است.

تغییر نام این سازمان با هدف اعمال کنترل شدید بوده است. این نهاد سال ها اختیارات گسترده ای همانند اف بی آی و سیا آمریکا داشت. حال تغییر رویه این نهاد برای تحقیق درباره جاسوسی داخلی، از اقدامات آن برای آنالیز آنچه کره شمالی انجام می دهد، می کاهد. اختیارات هیچ سازمانی در حد ان آی اس نبوده و احتمالا هیچ شاخه ای در دولت نمی تواند جایگزین آن گردد، احتمالا جز آژانس ملی پلیس که خدمات پلیس در داخل کره جنوبی را کنترل می نماید. ، ایسنا

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 104519

به "نهاد اطلاعاتی کره جنوبی به ابزار سازش بین دو کره بدل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد اطلاعاتی کره جنوبی به ابزار سازش بین دو کره بدل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید