همکاری های پژوهشی و تحقیقاتی میان آلمان و ایران

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، وزارت آموزش و پژوهش آلمان در اطلاعیه ای درباره همکاری های این کشور با جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش، علوم و تحقیقات و همچنین اهدای یاری های اقتصادی به پروژه های آموزشی و تحقیقاتی شرح داده است. رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، خلاصه ای از این اطلاعیه را برای خبرنگاران ارسال نموده که در ذیل آن را مطالعه خواهید کرد:

همکاری های پژوهشی و تحقیقاتی میان آلمان و ایران

آلمان و ایران سابقه زیادی در همکاری های آموزشی و تحقیقاتی دارند. پایه و اساس این همکاری ها به سال 1977 برمی گردد. با توجه به همکاری های گذشته، مسئولان وزارت آموزش و پژوهش آلمان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در جلسه ای در تاریخ 5 می سال 2017 تصمیم گرفتند که همکاری های خود را در حوزه فناوری و تحقیقات گسترش دهند. بر این اساس، ایران و آلمان نخستین فراخوان همکاری های پژوهشی تحقیقاتی مشترک خود را منتشر کردند. این کار در راستای سیاست های آموزشی و تحقیقاتی کشور آلمان و توسعه همکاری های بین المللی دولت فدرال در حوزه تحقیقات و فناوری انجام می گردد. هدف این است که همکاری های موجود گسترش یابد و پروژه های جدید شروع گردد. بدین ترتیب به وسیله پروژه های تحقیقاتی مشترک، همکاری میان محققان در ایران و آلمان گسترش خواهد یافت. یاری های مالی به پروژه ها از سوی وزارت آموزش و پژوهش آلمان، اتحادیه اروپا و یا سازمان های اهدانماینده یاری های مالی به محققان مانند بنیاد پژوهشی آلمان تامین می گردد. در این میان، یاری های مالی به پروژه هایی تعلق می گیرد که از اهمیت علمی برخوردارند. همچنین از مشارکت شرکت های کوچک و متوسط آلمانی و ایرانی که در کار خود نوآوری دارند و مشارکت دانشمندان جوان و با استعداد نیز استقبال می گردد.

دولت فدرال، یاری های مالی را براساس قانون بودجه فدرال و دستورالعمل های مربوط به آن ارائه می دهد. در واقع مسئولان دولت فدرال همیشه براساس اختیارات قانونی خود، بودجه ای را برای یاری های مالی به پروژه های تحقیقاتی در نظر می گیرند.

این یاری های مالی در حوزه مبادله افراد، همکاری های دوجانبه و سازماندهی رویدادها انجام می گردد. از اهداف این یاری های مالی می توان به تهیه طرح های جدید، تقویت پروژه های موجود یا همکاری سازمان ها، تبادل علمی میان آلمان و ایران و برنامه ریزی برای پروژه ها و همکاری هایی که بودجه آن توسط برنامه های وزارت آموزش و پژوهش آلمان و یا اتحادیه اروپا تامین می گردد اشاره نمود.

براساس اولویت های پژوهشی خاص وزارت آموزش و پژوهش فدرال و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، یاری هزینه ها در حوزه محیط زیست (از جمله موضوع آب و تغییرات آب وهوایی)، تنوع زیستی، اقتصاد زیستی (از جمله ایمنی مواد غذایی) و پژوهش در سلامت ارائه می گردد. این بودجه در آلمان در اختیار دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی غیردانشگاهی و سایر موسساتی که در تحقیقات شرکت های کوچک و متوسط مشارکت دارند، قرار می گیرد. در ایران نیز دانشگاه ها و مراکز آموزشی که زیر نظر وزارت علوم و یا وزارت بهداشت و درمان پزشکی کار می نمایند، می توانند برای یاری هزینه درخواست دهند. همچنین سایر موسسات علمی و پژوهشی، پارک های علمی و فن آوری و شرکت های صنعتی کوچک و متوسط که شرایط لازم را دارند و زیرنظر یکی از این دو وزارتخانه در ایران کار می نمایند، می توانند از این یاری هزینه استفاده نمایند. طرح پروژه باید توسط یک موسسه و یا انجمن آلمانی همراه با یک شریک از ایران ارائه گردد. البته امکان حضور شرکای بیشتر در یک پروژه وجود دارد، به شرط آنکه شرکای جدید بتوانند یاری مالی برای پروژه درنظر بگیرند. دریافت نمایندگان این یاری های مالی احتیاج به بازگرداندن آن ندارند. طرف آلمانی مبلغ 20 هزار یورو در اختیار پروژه تحقیقاتی قرار می دهد. این مبلغ حداکثر تا مدت 24 ماه در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد. همچنین مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز در مدت 24 ماه از پروژه حمایت می نماید. دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و نهادهای مشابه که فعالیت مالی ندارند، می توانند تا 100درصد مخارج مربوط به پروژه را از این حمایت های دولتی دریافت نمایند. شرکت های تجاری و موسسات دیگر نیز می توانند از 50 درصد یاری های مالی دولتی بهره گیرند.

این بودجه اساسا برای سفر، کارگاه های آموزشی، تامین منابع و تجهیزات پروژه به موسسات و یا مراکز آموزشی اهدا می گردد. در این راستا، هزینه های سفر و اقامت محققان آلمانی و متخصصان براساس قوانین فدرال اعمال می گردد. بر این اساس، هزینه های مربوط به ویزا، خرید بلیط رفت و برگشت هواپیما از سوی کشور آلمان و هزینه های روزانه محققان و متخصصان از سوی ایران پرداخت می گردد. علاوه بر این، هزینه های سفرهای داخلی مرتبط با پروژه نیز به محققان پرداخت می گردد. همچنین هزینه های سفر محققان و متخصصان ایرانی که به آلمان سفر می نمایند نیز توسط مسئولان ایرانی تامین می گردد. در عین حال، دولت آلمان، روزانه 104 یورو یا هر ماه 2300 یورو به عنوان هزینه های زندگی در اختیار محققان و متخصصان ایرانی قرار می دهد. همچنین دولت های ایران و آلمان، از برگزاری کارگاه های آموزشی نیز حمایت می نمایند. برای برگزاری این کارگاه ها یاری هزینه های مختلفی ارائه می گردد: این یاری ها می تواند برای اقامت مهمانان، رفت وآمد، تامین وسایل مورد احتیاج، غذای مناسب و اجاره محل پرداخت گردد. مقدار این یاری هزینه به نوع و تعداد مهمانان خارجی کارگاه بستگی دارد. همچنین در مواردی نادر، هزینه های مربوط به منابع و تجهیزات مرتبط با پروژه نیز پرداخت می گردد.

روش کار

در حال حاضر دولت فدرال، دفتر امور بین الملل وزارت آموزش و پژوهش را مسئول رسیدگی به یاری های مالی نموده است. متقاضیان استفاده از یاری هزینه ها باید با این بخش تماس بگیرند. مسئول بخش ایرانی، دکتر هنریک مئورس است. متقاضیان همچنین می توانند فرم ها، دستورالعمل ها و شرایط مربوط به اخذ یاری هزینه را در سایت دفتر امور بین الملل پیدا نمایند.

در ایران نیز، مرکز همکاری های علمی بین المللی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درخواست های مربوط به یاری های مالی برای پروژه های تحقیقاتی را مورد آنالیز قرار می دهد، همچنین پروژه های مربوط به امور سلامت در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرند. محققان و متخصصان ایرانی باید درخواست خود را برای اخذ یاری هزینه به مرکز همکاری های علمی بین المللی ارسال نمایند. عطاالله کوهیان مسئول ارتباط در مرکز همکاری های علمی بین الملل و دکتر بیتا مسگرپور، مسئول ارتباط در موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی هستند.

متقاضیان باید درخواست خود را در دو مرحله ارائه دهند. متخصصان و محققان آلمانی در مرحله اول باید درخواست خود را به صورت الکترونیکی ثبت نمایند. اما اعضای هیات علمی و پژوهشگران واجد شرایط در ایران باید پروپوزال های خود را به زبان انگلیسی تا تاریخ 15 آوریل 2019 برای مرکز همکاری های علمی بین المللی ارسال نمایند. این زمان تمدید نمی گردد و پروپوزال هایی که بعد از این تاریخ ارسال شوند، از دستور کار خارج خواهند شد. طرح پروژه نباید بیش از 7 صفحه باشد. در مرحله دوم نیز از متقاضیان پذیرفته شده، خواسته می گردد تا درخواست رسمی خود را برای دریافت یاری هزینه ثبت نمایند.

این یاری های مالی به مدت دو سال و تا 30 ژوئن 2021 در اختیار محققان و متخصصان قرار می گیرد و در صورتی احتیاج، ممکن است تا سال 2024 تمدید گردد.

malayro.ir: تور مالزی ارزان، سفر به کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی در نوروز و دیگر ایام سال

ayrokh.ir: آیرخ: مجله زیبایی و سلامتی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10740

به "همکاری های پژوهشی و تحقیقاتی میان آلمان و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری های پژوهشی و تحقیقاتی میان آلمان و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید