پرسپولیس و استقلال؛ باشگاه های سودده با بدهی میلیاردی!

به گزارش مجله سرگرمی، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی که بدهی میلیاردی به افراد داخلی و خارجی دارند در صورت های اقتصادی سال 98 سودده اعلام شده اند.

پرسپولیس و استقلال؛ باشگاه های سودده با بدهی میلیاردی!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، بعد از بار ها شکست در پروژه خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال -که آخرین آن همین سال گذشته بود- وزارت ورزش و جوانان به شدت کمر همت بسته تا در نیمه نخست امسال این اتفاق رخ دهد.

طبق قوانین هر شرکتی که بخواهد در شیوه های مختلف به بخش خصوصی واگذار گردد، باید شرایطی را از جمله سود بده بودن دارا باشد، مسئله ای که با وجود مسائل اقتصادی و بدهی های سرسام آور داخلی و خارجی غیر ممکن به نظر می رسد. زیان انباشته واژه غریبی برای استقلال و پرسپولیس نیست، این باشگاه ها در سالیان گذشته با این پدیده زندگی نموده اند.

طبق اعلام ابوالقاسم شمسی معاون سازمان خصوصی سازی در آخرین صورت های اقتصادی که در تیرماه سال 98 به تصویب مجمع رسیده، زیان انباشته باشگاه استقلال 155 میلیارد تومان و مبلغ بدهی این باشگاه 190 میلیارد تومان است. 56 میلیارد تومان از بدهی استقلال اقتصادیاتی است.

در باشگاه پرسپولیس نیز سود و زیان انباشت شده شرکت، طبق صورت های اقتصادی خرداد 98، 135 میلیارد و جمع بدهی های آن مشابه باشگاه استقلال 190 میلیارد تومان است. از این مبلغ، 75 میلیارد تومان آن بدهی اقتصادیاتی است.

در استقلال و پرسپولیس شفافیت اقتصادی حرف اول که هیچ، حرف آخر را هم نمی زند. این شرایط در کنار تغییرات پیاپی مدیریتی (هر فصل چند بار) باعث شده بدهی روی بدهی های قبلی گذاشته گردد تا الان در دفتر حساب و کتاب این باشگاه ها بدهی 380 میلیارد تومانی وجود داشته باشد. اگرچه گفته شده برای این موضوع سازوکاری اندیشیده شده و خریداران با علم به بدهی اقدام به خرید سهام پرسپولیس و استقلال می نمایند اما باز هم این سؤال مطرح می گردد که افراد طلبکار چگونه باید پول خود را دریافت نمایند و با چه فرد یا افرادی طرف خواهند بود.

در بحث اقتصادی دو باشگاه، تنها نظم و انضباطی که می توان شاهد بود، همین مبلغ های مشابه بدهی در دو باشگاه رقیب است. یعنی استقلال و پرسپولیس به جای اینکه حواس شان به پرداخت مطالبات و تسویه حساب باشد، روی ترازوی مبلغ بدهی تمرکز نموده بودند که مبادا از رقیب شان جلو نزنند یا حتی عقب نمانند! اینکه پرسپولیس و استقلال با هزینه کرد ها و شرایط کاملاً مختلف در چندین دهه فعالیت رقم بدهی مشابه (هرکدام 190 میلیارد تومان) را به بار آورده اند جای تعجب دارد!

علاوه بر این بحث درآمدهای باشگاه ها نیز مطرح است. گفته شده پرسپولیس در سال گذشته 113 میلیارد تومان درآمد داشته که حدود 2 میلیارد و 800 میلیون آن سود بوده، اما آیا می توان پذیرفت که پرسپولیس با این حجم انبوه بدهی و مسائل، سودده بوده است؟ در استقلال چگونه می گردد که این باشگاه دو سال قبل (97) با مبلغ 7 میلیارد و 200 میلیون تومان زیان ده اعلام می گردد اما به یک باره در صورت های اقتصادی سال گذشته با 8 میلیارد و 100 میلیون تومان سود، سودده شده است؟ چه چیزی در این باشگاه به غیر از افزایش بدهی ها و تشدید بحران در یک سال تغییر نموده که حالا از ضرر مطلق به سوددهی رسیده است؟ آیا اعلام سوده بودن این باشگاه ها بازی با ارقام برای فراهم کردن شرایط در قانونی که می گوید هر شرکتی که می خواهد واگذار گردد باید در دو سال قبل سوده باشد نیست؟!

در این میان البته گفته می گردد که ملک هایی نظیر استادیوم مرغوبکار، کمپ ناصر حجازی یا ساختمان باشگاه آپارتمان هایی که متعلق به باشگاه پرسپولیس بوده جزو سرمایه ها و دارایی های پرسپولیس و استقلال ثبت شده و به همین دلیل این دو باشگاه سودده اعلام شده اند؛ اما نکته اینجاست که دستور واگذاری کمپ حجازی همین چند روز پیش از سوی وزیر ورزش صادر شد و ارتباطی به سال گذشته نداشت، ضمن اینکه درباره پرسپولیس هم همین موضوع صدق می نماید.

اگر چه وزیر ورزش از عزم جدی این وزارتخانه صحبت نموده اما در شرایطی از شهریور ماه سال 99 به عنوان زمان خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال یاد می گردد که ابهامات و مسائل زیادی در این راه وجود دارد.

ak3fa.ir: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

sanaye-90.ir: صنایع 90 | مجله خبری و تحلیلی صنایع

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 88794

به "پرسپولیس و استقلال؛ باشگاه های سودده با بدهی میلیاردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسپولیس و استقلال؛ باشگاه های سودده با بدهی میلیاردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید