چرا ایرانی ها هر سال فقیرتر می شوند؟

به گزارش مجله سرگرمی، آنالیز گزارش مرکز آمار ایران درباره شرایط عایدی و هزینه خانوار های ایرانی در سال 1399 نشان می دهد که میانه هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری 62.1 میلیون تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 31 درصد افزایش نشان می دهد.

چرا ایرانی ها هر سال فقیرتر می شوند؟

به گزارش خبرنگاران، از هزینه کل سالانه خانوار شهری بیش از 16.1 میلیون تومان با سهم 26 درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و حدود 42 میلیون تومان با سهم 74 درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است.

این در حالی است که در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و گوشت هرکدام با سهم 21 درصد و در بین هزینه های غیرخوراکی بیشترین سهم با 50 درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

اما میانه عایدی اظهار شده سالانه یک خانوار شهری بیش از 76 میلیون تومان بوده است که نسبت به سال قبل، 38 درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال 1399 رشد میانه عایدی سالانه خانوار های شهری بیشتر از رشد میانه هزینه کل سالانه است.

دخل و خرج مردم با هم نمی خواند

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه ایرانی ها در سه سال اخیر فقیرتر شده اند، گفت: گزارش اخیر مرکز آمار نشان می دهد که هزینه های یک خانوار طی سال 99 به نسبت سال 98، 31 درصد افزایش پیدا نموده، این در حالی است که این رقم به صورت میانه اعلام شده، اما اقلام اساسی مردم از جمله خوراک، مسکن و بهداشت با افزایش بیش از 30 درصدی روبرو بوده اند.

وی اضافه نمود: به طور میانه در سالیان گذشته هزینه بهداشت و درمان شش درصد از هزینه خانوار ایرانی را تشکیل می داد، اما این موضوع به قبل از کرونا مربوط می گردد، اما با توجه به شیوع کرونا در یک سال و نیم اخیر هزینه درمان خانوار ها بسیار بیشتر شده وآن ها هزینه بیشتری را برای درمان خود می پردازند، طبیعتاً زمانی که هزینه درمان بیشتر گردد، آن ها از سایر هزینه های جاری خود می زنند که این موضوع باعث کاهش رفاه مردم و در نتیجه افزایش فقر آن ها می گردد.

راغقر یادآور شد: بر اساس همین آمار حدود 26 درصد از هزینه کل خانوار ها مربوط به بخش خوراکی است، در صورتی که این رقم در سال های گذشته حدود 21 تا 23 درصد بود، این به معنای آن است که افزایش هزینه های خوراکی مردم، به نوعی نشان دهنده آن است که مردم از سایر هزینه های خود زده اند، تا مواد خوراکی تهیه نمایند که باز هم این شاخص به نوعی به ما می گوید که مردم، نسبت به گذشته فقیرتر شده اند.

این اقتصاددان نهادگرا با اشاره به اینکه دولت آینده می تواند فرایند توسعه فقر را متوقف نمایند، گفت: اصلاح واقعی نظام مالیاتی و بعلاوه کاهش یارانه بنگاه های خصولتی و نیمه دولتی از جمله راه چاره هایی است که می تواند از سوی دولت در کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد تا ترمز فرایند توسعه فقر در کشور کشیده گردد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر کارخانه های پتروشیمی و فولادی که بیشتر محصولات آن ها هم صادراتی هستند از انرژی مقرون به صرفه به واسطه یارانه دولتی بهره مند هستند، دولت می تواند در سود این بنگاه ها شریک شده و منابع حاصل از آن را صرف اشتغال پایدار افراد طبقات پایین و میانه جامعه کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت می تواند به بنگاه هایی که توانایی ایجاد اشتغال دارد تسهیلات پرداخت کند، ادامه داد: این منابع باید در جهت اشتغال پایدار افراد طبقات پایین جامعه صرف گردد، قدر مسلم اگر چنین کاری انجام گردد، با اشتغالزایی که صورت می گیرد، فراوری هم رونق گرفته و بسیاری از مسائل مالی هم می تواند برطرف گردد، از سویی چنین راه حلی کاملاً قابل اجرا است و کار بسیار سخت و غیر ممکنی نیست که نتوان آن را انجام داد.

راغفر اعلام کرد: کار مهمی که دولت آینده می تواند انجام دهد کاهش قیمت هاست، اگر دولت سیزدهم بتواند 20 درصد به صورت میانه قیمت ها را در بازار کاهش دهد، در مقابل 20 درصد به توان خرید مردم اضافه نموده می گردد، که این مورد از اهمیت بسزایی برخوردار است، در این رابطه اگر باند های فاسد و قدرتمند که نفع شان در افزایش مصنوعی قیمت کالا ها ومایحتاج ضروری مردم است، اجازه چنین کاری را به دولت بدهند، آن ها سالهاست که از این طریق سود های کلان و باد آورده ای را به جیب زدند.

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت بتواند از پس این باند ها بر بیاید، قدر مسلم قیمت بسیاری از کالا ها در بازار، توان کاهش قیمت دارد، اما به شرط اینکه دولت از عزم جدی در این رابطه برخوردار باشد، از سوی دیگر برترین راه چارهی که می توان برای فقرزدایی از جامعه ایران انجام داد ایجاد اشتغال پایدار است نه اینکه یارانه نقدی در جامعه توزیع کرد، این کار به هیچ اسم فقر را از بین خواهد نخواهد برد، بلکه تنها به وسیله اشتغال پایدار است که فقر کمتر خواهد شد.

گروه ابان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154029

به "چرا ایرانی ها هر سال فقیرتر می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایرانی ها هر سال فقیرتر می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید