دیابتی های ارجاع داده گردیده به سطح 2 دچار سرگردانی هستند

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در کارگاه کشوری کلینیک های تخصصی دیابت دو به ارائه نتایج آزمایشی طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: ارتباطی میان سطح یک و دو ارائه خدمات در بیماری دیابت وجود ندارد و بیماران دیابتی ارجاع داده گردیده به سطح دو دچار سرگردانی هستند.

دیابتی های ارجاع داده گردیده به سطح 2 دچار سرگردانی هستند

به گزارش خبرنگاران، افشین پایدار، در کارگاه کشوری کلینیک های تخصصی دیابت دو با بیان اینکه برنامه ایراپن طرح تحول نظام سلامت در سطح پیشگیری و ارائه خدمات اولیه به صورت آزمایشی در چهار شهرستان به اجرا در آمده است، این برنامه را شامل سه بخش اصلی، خطر سنجی قلبی عروقی(برنامه ادغام یافته شامل برنامه های پیشگیری و کنترل دیابت، فشار خون و اختلال چربی) غربالگری و تشخیص زودهنگام سه سرطان کلورکتال، فرویکس و پستان و بخش بیماری های مزمن تنفسی مراقبت های آسم معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه فوق از دو سال پیش در چهار شهرستان بافق، شهرمیرزاد، مراغه و نقده به اجرا در آمده است، گسترش آن به سطح ملی را در قالب برنامه محدود دانست و اظهار کرد: این برنامه بر روی 50 نفر در هر دانشگاه به عبارت دیگر مجموع سه میلیون نفر در کشور به اجرا در آمده است.

مدیر دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت های خود، اعلام کرد: نتایج ارزشیابی برنامه توسط سازمان جهانی بهداشت و سامانه الکترونیک بهداشت نشان داد که در دو حوزه شناسایی بیماران دیابتی و مراقبت و کنترل آن مشکل جدی داریم.

وی ادامه داد: در بحث شناسایی تنها توانستیم یک چهارم بیماران دیابتی را در سطح یک شناسایی کنیم که با احتساب شیوع 10 درصدی دیابت در جمعیت شهری و شیوع هفت درصدی دیابت در جمعیت روستایی این موضوع یک مشکل جدی محسوب می گردد.

استور در ادامه افزود: از این مقدار توانستیم 25 تا 30 درصد افراد دیابتی را شناسایی کنیم و این مساله نیازمند کار جدی است چرا که وقتی شناسایی انجام شد در کنترل بیماری در پایینترین سطح ارائه خدمات و با کمترین هزینه موفق بودیم.

مدیر دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 50 درصد از بیماران شناسایی گردیده مورد مراقبت و کنترل قرار گرفتند، اظهار کرد: اگر بتوانیم بیماران دیابتی را به خوبی شناسایی کنیم می توانیم این بیماری را با کمترین هزینه در سطح اول کنترل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین ارتباط بین سطح یک و سطح دو ارائه خدمات در دیابت را مشکل دیگر بیان کرد و توضیح داد: بیماران را خوب پیدا می کنیم، اما در موارد نیازمند ارجاع، با مشکل روبرو هستیم و توانایی پاسخگویی را نداریم.

پایدار اعلام کرد: به رغم خدماتی که در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی و دولتی در سطح دو صورت می گیرد، بیماران پیدا گردیده در سطح یک و نیازمند ارجاع در سطح دو سرگردان گردیده و اگر خدمتی را دریافت نمایند، اطلاعی از آن در سطح یک پیدا نخواهیم کرد.

وی در انتها با تاکید بر اینکه در بحث راه اندازی کلینیک های دیابت صندلی ویژه ای برای حل این مشکل در نظر گرفته گردیده است، ابراز امیدواری کرد ارتباط سیستمایتک در سطح یک و دو برقرار گردد که به موجب آن بعد از ارائه خدمات در سطح یک بازخورد مثبت در سطح دو به منظور مراقبت هرچه بیشتر صورت گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4379

به "دیابتی های ارجاع داده گردیده به سطح 2 دچار سرگردانی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابتی های ارجاع داده گردیده به سطح 2 دچار سرگردانی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید